De skriver om att baka bullar och att byta kudd­fodral. De lägger upp bilder på färggranna, nyinköpta tulpaner. De får uppmuntrande tillrop, ­”njuut!” och ”fina du!”. Och de är en ekonomisk makt att räkna med. Allt fler bloggare tjänar pengar på det som en gång bara var en hobby. En av de största, Clara ”Underbara Clara” Lidström föreläste tillsammans med internetforskaren Annakarin Nyberg i Vasa i tisdags. De talade, bland annat, om att utnyttja bloggens ekonomiska potential. Det handlar inte enbart om att få så många läsare­ att man kan ta betalt för annonser eller för att skriva­ om en viss produkt. Bloggen kan också­ användas för att stöda annan affärsverksamhet ­genom att skapa intresse och ett varumärke som är lockande. Det behöver inte gälla en blogg heller, andra sociala medier kan ha samma funktion. Vår region har en stor skara bloggare, även sådana­ som tjänar pengar på att skriva personligt om sig själva och sina intressen. Här finns också bloggar och instagramkonton som framgångsrikt stöder en annan affärsverksamhet. Det här är en stor potential för regionen. Som affärsverksamhet är sociala medier ytterligare­ ett ben att stå på för en småföretagande trakt. Som marknadsföringskanal erbjuder de verkligt framgångsrika bloggarna stora möjligheter för en region­ eller en kommun. Det här tycker Clara Lidström inte att hennes hemkommun Umeå riktigt har insett ännu. Och då har hon ändå över 100 000 läsare. Det skulle gälla för både företagsledare och andra beslutsfattare att se potentialen, och inte tramset. För det är den attityden bloggarna möter, att det är tramsigt med kuddfodral och tulpaner. Ett svar på den attityden är att det är mycken annan verksamhet och företagsamhet som bygger på mer trams än så. Dessutom har bloggosfären helt klart en stor social funktion. Bloggosfären är i stor utsträckning en kvinnlig värld, och tveklöst är det en orsak till att Under­bara Clara slås upp på första sidan i tidningen ­”Mama”, men inte i ”Affärsvärlden”. Men Clara Lidström tycker inte att det nödvändigtvis behövs fler manliga bloggare: ”Varför ska män finnas på alla ställen?”. Att se bloggarna som en ekonomisk potential behöver inte betyda att företagarföreningarna ska försöka få dem som medlemmar, det betackar de sig troligen för. Men det finns ett utrymme för företagande och kunskapsutveckling även kring bloggar och andra sociala medier, i hur man berättar, marknadsför och säljer. Alla bloggare är givetvis inte potentiella företag. De flesta har knappast sådana ambitioner, och som med allt annat måste man vara bra för att lyckas. Men med sociala medier är det så, att alla bidrar till att något blir stort. Knepet är att inse att bloggosfären är stor och har dragningskraft, oberoende av innehåll.