NyhetsbildZoom
Foto: Statsrådet

Sjöbevakningen lämnar Kaskö och Kalajoki

Karin Sundström -
Gränsbevakningsväsendet vill stänga sjöbevakningsstationen i Kaskö.

Statsrådets redogörelse för den inre säkerheten publicerades på torsdagen. Där framgår bland annat att sjöbevakningsstationen i Kaskö ska stängas. Exakt när detta ska ske, är ännu oklart.

Gränsbevakningsväsendet planerar att avstå från sjöbevakningsstationerna i Porkala, Kaskö, Kalajoki och Kemi. Man avstår så småningom från stationernas föråldrade kustbevakningsfartyg, som har skaffats på 1960-80-talen och väntar på att bytas ut. De här åtgärderna skulle ytterligare försämra sjöräddningsberedskapen.

Även Gränsbevakningsväsendets möjligheter att ge myndighetshandräckning försvagas. Gränsbevakningsväsendet tar årligen hand om cirka 600 polisuppdrag, cirka 1 300 spanings- och räddningsuppdrag i landområdena samt cirka 600 akutvårdsuppdrag i andra sammanhang än sjöräddning.

Merparten av de här uppdragen kommer att falla på andra myndigheter eller bli helt oskötta. Det här rör i synnerhet Norra Karelen, Kajanaland, Lappland och Bottniska viken.

Gränsbevakningsväsendet effektiverar sin interna förvaltning genom att centralisera och gallra i stabsfunktionerna, minska grund- och fortbildning av personalen samt med att spara in på företagshälsovården och resor. Antalet fortskaffningsmedel minskas och deras brukstid förlängs. I fråga om it- och bevakningssystem satsar man på att upprätthålla de nuvarande systemen på en miniminivå.

Med de här åtgärderna vore det möjligt att spara in cirka 9 miljoner euro.

Det återstående anpassningsbehovet i fråga om personalen skulle fortfarande vara cirka 100 årsverken, som kan täckas med pensionsavgång och genom att minimera nyrekryteringen i flera år framöver. Gränsbevakare utbildas endast till östgränsen för att ersätta dem som går i pension.

Gränsbevakningen avstår från bevakningsfartyget Karhu, som kräver grundläggande reparation. Kvar blir tre bevakningsfartyg.

På helikopterbasen i Åbo sänks handlingsberedskapen vid dåligt väder genom att man avstår från flygledningen. Vid dåligt väder skulle flygoperationerna göras från Helsingfors.

Hela redogörelsen finns här.





Andra läser just nu
Kommentarer

Regler för kommentarer

Kommentarerna är ett forum för att diskutera artikeln och de tankar som artikeln ger upphov till, samt tillföra ny kunskap i ämnet.

Samtliga kommentarer förhandsmodereras. Modereringen sker med jämna mellanrum, förutom mellan 22.30 och 06.30 då ingen moderering och således ingen publicering av kommentarer sker.

Du får inte skriva kommentarer som bryter mot någon lag som tillämpas i Finland: göra dig skyldig till ärekränkning, sprida kränkande uppgifter om andras privatliv, hetsa mot folkgrupp, bryta mot tystnadsplikt m.m. Vi accepterar inte provocerande, nedsättande eller generaliserande omdömen om språk, ras, religion, kön eller sexuell läggning. Vi förbehåller oss rätten att ta bort inlägg som inte tillför debatten något nytt eller som vi på annat sätt uppfattar som olämpligt.

Alla som kommenterar våra webbartiklar förväntas göra det under sitt eget namn. För att kunna delta i webbdebatten måste du ha ett Facebook-konto. Vi förbehåller oss rätten att helt och hållet blockera sådana kommentarsprofiler som vi bedömer som falska.

Likaså förbehåller vi oss rätten att välja vilka artiklar som kan kommenteras. Kommentarer under webbartiklar kan också bli publicerade i den tryckta tidningen, men besluten om vilka kommentarer som väljs ut till papperstidningen fattas av debattredaktören.

Våra huvudnyheter

Mest läst senaste veckan