Inrikes
3.9.2016
Finska piloter får beröm i Sverige
Fem finska Hornetplan deltar just nu i den nationella flygvapenövningen i Sverige. Grannlandets flygvapenchef berömmer de finska piloternas skicklighet.
Generalmajor Mats Helgessons ord på flygplatsen i Visby drunknar i mullret av jetmotorer.
– Visst är det vackert, så där ska det låta, myser Helgesson som är Sveriges flygvapenchef.
Fem finska Hornetplan deltar just nu i den nationella flygvapenövningen i Sverige. Finländarna flyger på de rödas, det vill säga fiendens, sida tillsammans med svenska Jasplan för att utmana de blå försvararna som opererar från fastlandet.
Helgesson berömmer de finska piloternas skicklighet och låter förstå att Hornetavdelningen gott uppfyller kriterierna för en "högteknologimotståndare", som försvaret ska kunna mäta sig med. Finlands medverkan ger övningen mera kraft och gör motståndet mångsidigare.
– Dessutom är Finlands och Sveriges förmåga att öva och verka tillsammans också ett bra budskap till yttervärlden.
Samarbete också om underhåll och flygplatser?
Finska Flygvapnets kommendör Kim Jäämeri var nöjd också han. Grannländerna har övat ihop i ett tjugotals år, men det här är första gången Finlands flygvapen deltar i den nationella flygvapenövningen i ett annat land.
Svarsbesöket äger rum redan i oktober, när svenska plan flyger som motståndare till finländarna i manöver Ruska 16.
– Vi ska försvara oss tappert, lovar Jäämeri.
Den traditionella landskampsandan lyser med sin frånvaro: om den andra är bättre, försöker man lära sig av det. Jäämeri kallar det för en win-win-situation.
– Svenskarna är minst lika bra som vi i luften, försäkrade Jäämeri.
Även ett vidareutvecklat samarbete är under arbete. Redan nu är ett projekt delvis i gång där en del finska och svenska mekaniker ska kunna svara för grundläggande serviceåtgärder på det andra landets jaktplan.
– Det är fint att tänka att Finland i bevakningen och säkrandet av den territoriella integriteten skulle kunna utsträcka jaktplanens verksamhetsradie längre genom att till exempel använda svenska baser för bränslepåfyllning, säger Jäämeri.
– Målen är av den här typen, men det är ännu en bit dit,
Långa dagar
Finländarna flyger från tidig morgon till sena kvällen på Gotland, svenskarna flyger också på natten. Det blir i medeltal två flygningar om dagen per pilot.
– I går var det en ganska lång dag. I praktiken hade vi två plan i luften hela tiden. Vi jobbar på hela tiden och strax är det dags igen, säger kapten Antti Hanhirova.