Det är bara trevligt att någon intresserar sig för Konstsamfundet, säger styrelseordförande Christoffer Taxell om tidningen Amos arv som granskar Konstsamfundet. – Där finns säkert mycket fakta och information som är ny för många. Det finns förstås alltid bedömningar och tyngdpunkter som det kan finnas olika uppfattningar om, men så är det alltid. Själv bidrog han till grävgruppens arbete med en symbolisk summa på femtio euro och finns med på tidningens tack-lista. SPT ringer upp honom för att fråga vad han som styrelseordförande anser om den syn på det finlandssvenska mediefältet som Konstsamfundets vd Kaj-Gustaf Bergh förmedlar i intervjun i Amos arv. Där kallar han KSF Media för ett "krisbolag som han försöker hålla vid liv" och säger sig vara skeptisk till dess framtid. – Det finns en oro i alla mediehus. Vi befinner oss i en tid av stora förändringar och när det i en stympad rubrik sägs att Bergh saknar visioner (för KSF Media) så är poängen just det att han inte kan säga hur bilden ser ut om några år – och det kan ingen någonstans, säger Taxell. I intervjun i Amos arv kallar Bergh tidningarna för "gullig verksamhet" och tidigare i år uttalade han sig för tidningen Journalisten, där han sade: "Även om vi skulle skänka bort Hbl på papper till under 40-åringar skulle de inte vilja ha den". Vad anser ni om att er vd uttrycker sig så om en produkt som er förening äger? – Bergh har aldrig sagt att tidningsverksamheten är gullig, i intervjun sade han att han i businessfall brukar kalla verksamhet som inte ger resultat för gullig verksamhet. Den som känner Kobbe Bergh vet att han har ett färgstarkt språk och korta citat ger lätt en felaktig bild. Handling viktigare än ord Taxell tycker att det är meningslöst att diskutera enskilda citat – i stället påpekar han att Konstsamfundets stora satsningar för att trygga tidningsutgivningen talar för sig själv. – Uttalanden har ingen betydelse – det som har betydelse är de åtgärder som KSF:s styrelse och vd vidtar för att hjälpa tidningarna. Bergh är vd för en förening som i år kommer satsa mellan fem och tio miljoner euro på att ge ut tidningar och stödja medieverksamheten. – Intervjun med Bergh visar inget förakt gentemot tidningen som produkt utan en oro för tidningen och mediernas framtid överlag, ett bekymmer som både jag och de flesta andra mediehus delar i dagens läge. Hur ser du själv på KSF Medias framtid? – Konstsamfundet ser det som ett av sina centrala uppgifter att stödja informationsspridning på svenska i Finland. I år satsar vi klart över fem miljoner på KSF Media. Det här är ett viktigt uppdrag för oss och det har både jag och Bergh sagt.