Rekordmycket väg – totalt nästan 470 kilometer – i landskapen Österbotten, Södra Österbotten och Mellersta Österbotten har fått ny beläggning under sommaren. Det är över 120 kilometer mer än i fjol. De sista arbetena blir klara före slutet av oktober – sommarens stora regnoväder har gjort att man är några veckor efter i tidtabellen. Totalt har NTM-centralen använt cirka 20,5 miljoner euro för att belägga, lappa och markera landsvägarna. Av reparationsskuldspengarna har över fem miljoner euro utnyttjats för vägkonstruktioner och ytbeläggningar. På NTM-centralen konstaterar man att reparationsskuldsfinansieringen gjorde det möjligt att förbättra den lätta konstruktionen samt att lägga ny, tjockare beläggning på flera objekt. – Trots att tilläggsfinansieringen är mycket välkommen, kan den dock inte eliminera reparationsskulden, utan främst stoppa ökningen av reparationsskulden för tre år framåt, skriver NTM-centralen i ett pressmeddelande. På landsvägarna kommer reparationsskulden att öka med mer än 100 miljoner euro per år. Under åren 2016–2018 kommer cirka 100 miljoner av den sammanlagda reparationsskuldfinansieringen på 600 miljoner euro att riktas till landsvägarna. För nästa år har man ansökt om nästan tio miljoner euro i reparationsskuldsfinansiering till de österbottniska landskapen. Av den summan skulle under 4 miljoner euro användas för beläggning av landsvägar och resten för att förbättra broar, grusvägar och de tyngsta landsvägskonstruktionerna. Planen är att omkring 320 kilometer väg ska beläggas under nästa år – förutsatt att den planerade totalfinansieringsnivån på 17,5 miljoner euro uppfylls.