Forskningschef Juha Valtonen på Trafikskyddet säger att åtminstone biltillverkarna har enorma förväntningar på de här bilarna. I trafiken kommer revolutionen ändå inte att märkas lika snabbt som inom mobiltelefonin. – Även efter att de här bilarna kommit ut på marknaden kommer det att under en period på minst 20 år förekomma blandad trafik, säger Valtonen. Ledande expert Risto Kulmala på Trafikskyddet påpekar att även om man kan låta bilen ta hand om styrandet dröjer det ännu länge innan en människa inte mer behöver säkra att systemet fungerar. – Det är ett stort utvecklingssteg när man inte mer behöver titta på trafiken. Kulmala tror att när tekniken några tiotals år framåt i tiden utvecklats tillräckligt långt kommer mänskliga förare inte mer att tillåtas. Av de största tillverkarna har till exempel Ford anmält att den kommer med en helt självkörande bil 2021. Fords självkörande bilar är uppenbarligen ämnade främst för landsvägskörning. Tesla har redan i trafik en bil med autopilot och Google testar en robotbil. Små förarlösa robotbussar har testats även i Finland. Valtonen påpekar att bilkörandet ändå handlar om så mycket mer än bara att ta sig från punkt a till b. – Bilkörning är förknippad med stora mänskliga passioner, upplevelser och statustänk. Det står inte klart för mig vart de skulle försvinna från trafiken. Kulmala berättar om en enkät i USA enligt vilken bara 20 procent av bilisterna skulle vara beredda att genast börja använda självkörande bilar. Valtonens bedömning är att utvecklingen mot självkörande eventuellt går snabbast på transportsidan där man genom automation kan spara en rejäl slant. – Det kan till exempel bli så att bara en långtradare har en förare och att det efter den följer ett tiotal förarlösa långtradare i rad. Programvaran en utmaning Tapio Luttinen, professor i trafikteknik på Aalto-universitetet, berättar att tekniken i de självkörande bilarna består av kameror, radar, laser och sensorer, som funnits redan länge. Det är programvaran som är det svåra. Programvaran borde kunna göra rätt tolkningar och beslut i varje situation. – Människan klarar av att tolka och förutse händelser i sin omgivning på ett helt annat sätt än ett datorprogram. Men även människan gör misstag, blir trött och tappar koncentrationen. Särskilt besvärliga är lägen då föraren snabbt borde ingripa när den självkörande bilen fattat fel beslut. – Ifall föraren snabbt ska ta över styrningen är det mycket svårt ifall föraren är van vid att bara följa med vad bilen gör.