NyhetsbildZoom
Det planeras nya hotell i Lappland med många mindre investeringar har redan gjorts på flera håll, till exempel stugbyar och byar med lappkåtor. På bilden Hotel Santa Claus glasigloor i Rovaniemi. Foto: Lehtikiuva/Kaisa Siren

Nu satsas det stort på turismen i Lappland

FNB -
Sedan finanskrisen har det gjorts få investeringar i Lappland, säger investeringsexperten Jaakko Pöykkö på Invest in Lapland. Men nu håller det på att vända.

– Nu kan man säga att en tydlig vändning skett. Många företag har inlett expansionsinvesteringar, säger Pöykkö.

– Just nu går utvecklingen framåt i Lappland.

De ökade investeringarna är ett resultat av att turismen i Lappland ökat kraftigt. Turismen gynnas av nya direkta flygrutter från Europa medan Finnair hämtar turister från Kina. Även antalet ryska turister har ökat igen efter ett par lugnare år.

Pöykkö säger att utnyttjandet av hotellkapaciteten ökat med 15 procent eller mer i vinter.

Timo Lappi som är vd på turism- och restaurangbranschens branschorganisation Mara säger att nya hotell planeras.

– Bland annat i Saariselkä byggs ett nytt hotell.

Många mindre investeringar har redan gjorts på flera håll, till exempel stugbyar och byar med lappkåtor.

– Det är små enheter, men det finns många av dem. Dessutom byggs restaurangtjänster i anslutning till dem, säger Pöykkö.

När antalet turister ökar uppstår fler affärsmöjligheter för andra företagare som erbjuder tjänster av olika slag.


Enklare att resa till Lappland

En av de stora investerarna i Lappland är flygplatsbolaget Finavia som satsat 35 miljoner euro på flygplatserna i Lappland.

Bolagets kommunikationschef Mikko Saariaho säger att de tillsammans med andra resebolag i regionen vill locka fler flygbolag att börja flyga till Lappland.

– Möjligheterna att komma till Lappland har nått en helt ny nivå, säger Saariaho.

Också Pöykkö betonar vikten av direktflygen från Europa. Saariaho påminner ändå om att en klar majoritet fortfarande kommer till Lappland med charterflyg eller inrikesflyg.


Säsongen för kort

Det kanske största problemet Lappland har som turistort är den korta säsongen.

– Vintern i Lappland har sålts bra. Många besöker Lappland på vintern och tillväxten har varit utmärkt. Framtiden ser riktigt lovande ut, säger Lappi.

– Men då det handlar om investeringar i hotell och badinrättningar vore det av stor vikt att utveckla sommarturismen.

Att investera för verksamhet som endast är ekonomiskt lönsam på vintern fungerar inte.

– Om man investerar för verksamhet som bara är i bruk en kort period av året är det svårt att få den ekonomiska ekvationen att gå ihop – jämfört med en situation där kapaciteten utnyttjas mer jämnt under årets lopp, säger Saariaho.


Säsongen ser ut att bli bra i år

Årets vintersäsong har fått en bra start i Lappland och förväntningarna inför våren är högt ställda.

– Säsongsinledningen i Levi har varit livlig och det kommer att fortsätta hela våren, säger Kristiina Kukkohovi som är vd för Levin Matkailu som marknadsför och utvecklar regionen.

Hon säger att de förväntar sig en ökning på 15 procent i antalet turister.

Nya investeringar har inte gjorts i större utsträckning i Levi de senaste åren, men nu håller situationen på att ändra.

– Vi förväntar oss nya investeringar i hotell och inkvarteringar under de följande åren.

Kukkohovi säger att de nya flygen från Europa tydligt fört med sig nya kunder.

– Reguljärflygen för med sig självständiga resenärer, yngre par, äldre par och familjer.

Kukkohovi säger att också sommarturismen på orten ökat. I somras var ökningen 20 procent och ökningen väntas fortsätta i år.

– Det finns ett bredare intresse för midnattssolen, samt polarskenen i början av hösten.

Trots tillväxten är sommarsäsongen fortfarande långa vägar från vintersäsongen och antalet turister är bara 20 procent av mängderna som kommer under vintern.

[[widgetID=646]]

Våra huvudnyheter

Mest läst senaste veckan