I stället har rådet visavi reklam för österbottniskt kött intagit ”en snävt feministisk infallsvinkel.” Han skriver så i en kommentar till en nyhet i tidningen Ilkka (26.1.).Nyheten handlar om att företaget Laidun Hereford i Teuva/Östermark fått en anmärkning av rådet för reklamsloganen ”Bättre kött än på Tinder."

Tinder är en kontaktspalt som fungerar via mobiltelefon. Bland andra bussresenärer i huvudstadsregionen har kunnat läsa budskapet i bussen.

Reklametiska rådet - som lyder under Centralhandelskammaren - anser att formuleringen strider mot god sed och är sårande ur jämställdhetsperspektiv. Rådet anser nämligen, ur sin ”snävt feministiska synvinkel”, att ordet kött syftar på kvinnor och därför förstärker en nedlåtande kvinnosyn.Lasse Hautala påpekar att sloganen är fullständigt könsneutral. Det blir alltså bättre, försvarbart, om både könen betraktas som kött?

Ifall vi levde i en värld där det inte förkom att kvinnor, i mindre utsträckning män och barn, säljs som dött kött för sexuellt bruk kunde man kanske kosta på sig att skämta om mänskligt kött. En sådan värld har vi inte.