HSS Media som ger ut Vasabladet, Österbottens Tidning och Syd-Österbotten gjorde en rörelsevinst på 1,2 miljoner för fjolåret. Det är betydligt bättre än året innan, och 115 procent över budget.

Vd Svante Wahlbeck är mycket nöjd.

– Vi har lyckats på flera plan. Vi har både ökat försäljningen och sparat på kostnadssidan. Vår personal har gjort ett mycket gott arbete, säger Wahlbeck som lyfter fram gratistidningen Jeppis Weekly som en lyckad satsning liksom bloggportalen Seven Days.

Prenumerationsavgifterna har höjts en aning. Det har hjälpt upp bolagets resultat.

Svante Wahlbeck påpekar att man för Vasabladets del har infört ett uppskattat nyhetsbrev på den tidningsfria måndagen.

För Österbottens Tidnings del pågår en versionering av tidningen i en nordlig och en sydlig version, vilket har gjort att tidningen upplevs mer relevant.


Enligt Svante Wahlbeck behöver bolaget göra en viss vinst för att kunna satsa.

– Det gör att vi kan möta kommande utmaningar med nya offensiva satsningar.

Under året har nedgången i tidningarnas upplagor halverats. I december var prenumeranterna ändå nästan fyra procent färre än året innan, totalt 33 200 stycken.

Glädjande nog har e-tidningsprenumeranterna ökat med nästan 40 procent. De prenumeranterna utgör nu 10 procent av helheten, men ökningen väger alltså inte upp tappet på lite drygt 2 000 traditionella pappersprenumeranter.

– Det har betydelse för oss om Finlands ekonomi fortsätter utvecklas positivt. Men den måttliga upplagenedgången väntas fortsätta. Goda resultat i framtiden förutsätter därför nya digitala produkter, säger Svante Wahlbeck som alldeles särskilt nämner Foodly.fi, en sajt som lanseras inom kort och som man hoppas ska nå matintresserade också utanför Österbottens gränser.

"När vi är fler journalister finns också mer tid till undersökande journalistik och tidskrävande uppdrag utan att vi behöver prioritera bort annat som också är viktigt."
Niklas Nyberg
chefredaktör för Vasabladet

Även journalistiskt har HSS Media nyligen satsat och anställt fyra reportrar. Det gör att man både kan satsa på djup och bredd, enligt Niklas Nyberg, chefredaktör på Vasabladet:

– När vi är fler journalister finns också mer tid till undersökande journalistik och tidskrävande uppdrag utan att vi behöver prioritera bort annat som också är viktigt. I slutändan gynnar det prenumeranten.

Kenneth Myntti, chefredaktör på Österbottens Tidning, är inne på samma linje:

– Just i tider av stor osäkerhet och förändring måste det finnas medier som är vakna och följer samhällsutvecklingen. Det goda resultatet gör att vi kan fortsätta satsa.

HSS Medias personal kommer för första gången på mycket länge att belönas med en liten bonus.

HSS Media i siffror

  • HSS Media Ab har 120 anställda. Antalet har minskat. År 2015 var de 126. År 2014 var antalet 142.
  • 2016 års omsättning var 18,1 miljoner euro. År 2015: 17,4 miljoner, år 2014: 17,1 miljoner euro.
  • Inför årsskiftet fusionerades flera bolag till HSS Media Ab varför siffrorna inte är helt jämförbara. Koncernens rörelseresultat inklusive tryckeriet Botnia Print var 1,74 miljoner euro år 2016.
  • Mediebolaget ägs av Harry Schaumans stiftelse.