Företaget har fått rätten att använda Nokia som varumärke för sina telefoner och presenterade en uppdaterad version av klassikern 3310.

– Det är framför allt en mycket lyckad och genial PR-kupp av HMD Global, säger analytikern och vd:n Mikael Rautanen på Inderes.

Han uppger att 3310 – som till utseendet påminner mycket om sin föregångare, men innehåller modernare teknik – stärker Nokias gamla rykte som en tillverkare av hållbara, pålitliga telefoner.

Sami Aavikko, som är konsument- och försäljningschef på DNA, tänker i liknande banor. Mobiloperatören DNA är också en stor återförsäljare av telefoner via sitt stora nät av egna butiker.

– Apparaten är en riktigt skön uppiggare på marknaden och för HMD:s del åtminstone ett bra marknadsföringsknep. Om de bara hade kommit ut med några smarttelefoner, skulle de då ha fått samma uppmärksamhet? Jag tvivlar, säger Aavikko.

Enligt honom har DNA redan fått förfrågningar från kunder som vill köpa en 3310 genast då den blir tillgänglig.

Den ursprungliga 3310-telefonen var en av världens mest sålda under åren 2000–2005. Nokia kom upp i 136 miljoner sålda exemplar. Telefonen var både under sin storhetstid och långt efteråt känd för att vara hållbar och för att batteriet höll den vid liv mångfalt längre än dagens smarta telefoner – upp till en vecka utan omladdning.

Android anonymt

HMD visade också upp telefonerna Nokia 5 och Nokia 3 på Mobile World Congress. Dessutom gick företaget ut med att Nokia 6, en modell som hittills bara funnits i Kina, kommer att släppas på andra håll. De tre smarttelefonerna bygger på operativsystemet Android och skiljer sig därmed inte speciellt mycket från övriga telefoner på marknaden.

– De har också fått positiv publicitet, men det är jättesvårt att utmärka sig i Androidlägret. Androidtelefoner är ändå ganska likadana, säger analytikern Rautanen.

Aavikko tror det finns kunder som köper den förnyade 3310-telefonen för att använda den dagligen, men ser också en annan potentiell kundgrupp. Eftersom det inte är frågan om någon dyr telefon ser han potential för att folk som är nöjda med sin ordinarie telefon gör ett spontant impulsköp för att äga också en andra, roligare telefon.

Huvudmarknaden för den nya 3310-modellen finns ändå i lite fattigare länder, tycker både Rautanen och Aavikko.

– Det finns fortfarande en betydande marknad för bastelefoner. Marknaden försvinner så småningom då smarttelefonerna tar över, men i bastelefoner kan Nokia vara relativt starkt på vissa utvecklingsmarknader, säger Rautanen.

Bra batteritid ses som ett trumfkort på ställen där det kan vara långt mellan laddningschanserna.