NyhetsbildZoom
Det lönar sig att ha bildbevis på skadan. Foto: Lehtikuva

Liten andel av bilisters ansökningar ger skadestånd

FNB -
Staten betalar ut skadestånd till bilister som drabbats av dåligt vägunderhåll, men bara en liten del av ansökningarna godkänns.

– Vägbrukaren kan få ersättning om skadan beror på att vägunderhållet varit bristfälligt eller ignorerats, säger Marja-Lea Hallikainen på Lapplands närings-, trafik- och miljöcentral.

Alla fall som gäller statliga ersättningar har koncentrerats till samma NTM-central. De flesta ansökningarna kommer ändå från södra Finland, där trafiken är störst. Hallikainen uppger att det kom in ungefär 470 ansökningar om skadestånd under årets första tre månader. Förra året kom det in ungefär 480 ansökningar i januari–mars.

– Den vanligaste situationen är att man kört ner i en grop på en asfalterad väg, vilket lett till att ett däck eller en fälg gått sönder, säger Hallikainen.

De beviljade ersättningarna är i allmänhet på några hundra euro.

Vilka vägar som tar stryk under vintern beror mycket på vilken typ av terräng de går igenom. Dessutom har vintervädret under det senaste halvåret spelat en stor roll i sydvästra Finland, där temperaturen varierat mellan plus- och minusgrader betydligt oftare än ett genomsnittligt år.

– Cyklerna i sydvästra Finland har varit dubbelt så många som under ett genomsnittligt år i sydvästra Finland, säger överinspektör Otto Kärki på Trafikverket.

Automobilförbundets vd Pasi Nieminen uppger att vägarna i snitt blivit sämre under de senaste tio åren. Överinspektör Kärki säger det inte rakt ut, men talar i liknande banor.

– Vi har haft flera tärande vintrar i rad. Det är en utmaning med tanke på vägytorna och finansieringen, säger Kärki.

En bra skadeståndsansökan innehåller foton

  • Den som drabbats av bristfälligt vägunderhåll kan få statligt skadestånd för att täcka reparationer på bilen.
  • En dålig väg i är i sig ingen orsak till skadestånd – olyckorna ska uttryckligen bero på bristande underhåll.
  • Det lönar sig att fotografera på olycksplatsen och använda fotografierna i skadeståndsansökan.
  • Kort efter olyckan rekommenderas också ett samtal till 0200?2100, Vägtrafikantlinjen.
  • Ansökan riktas till Lapplands NTM-central oavsett var i landet olyckan skett.
  • Kundtjänstcentralen för trafiken svarar på frågor på numret 0295?020?600. Tjänsten är öppen på vardagar mellan klockan 9 och 16.
  • Källa: Lapplands NTM-central

Kommentarer

Regler för kommentarer

Kommentarerna är ett forum för att diskutera artikeln och de tankar som artikeln ger upphov till, samt tillföra ny kunskap i ämnet.

Samtliga kommentarer förhandsmodereras. Modereringen sker med jämna mellanrum, förutom mellan 22.30 och 06.30 då ingen moderering och således ingen publicering av kommentarer sker.

Du får inte skriva kommentarer som bryter mot någon lag som tillämpas i Finland: göra dig skyldig till ärekränkning, sprida kränkande uppgifter om andras privatliv, hetsa mot folkgrupp, bryta mot tystnadsplikt m.m. Vi accepterar inte provocerande, nedsättande eller generaliserande omdömen om språk, ras, religion, kön eller sexuell läggning. Vi förbehåller oss rätten att ta bort inlägg som inte tillför debatten något nytt eller som vi på annat sätt uppfattar som olämpligt.

Alla som kommenterar våra webbartiklar förväntas göra det under sitt eget namn. För att kunna delta i webbdebatten måste du ha ett Facebook-konto. Vi förbehåller oss rätten att helt och hållet blockera sådana kommentarsprofiler som vi bedömer som falska.

Likaså förbehåller vi oss rätten att välja vilka artiklar som kan kommenteras. Kommentarer under webbartiklar kan också bli publicerade i den tryckta tidningen, men besluten om vilka kommentarer som väljs ut till papperstidningen fattas av debattredaktören.

Våra huvudnyheter

Mest läst senaste veckan