– Jag tog en tio dagars penicillinkur efter Portugal. Jag är i form, men det tog sin tid att återhämta sig. Det blir lite svårare att köra då jag inte hunnit testköra inför rallyt, säger Jari-Matti Latvala.

En teststräcka på torsdag blir hans enda chans att testa underlaget ordentligt inför tävlingen. De smala vägarna på den italienska ön lär ändå vara som tidigare år – mycket lösgrus.

– De som är bland de första i startordningen kan köra med mjuka däck om en specialsträcka körs första gången. Men längre bak tvingas man fundera på om de mjukare däcken håller då lösgruset försvunnit från vägen, säger Latvala.

Han räknar med en fysisk krävande tävling, eftersom temperaturen väntas ligga kring 30 plusgrader.

– I bilen blir det 50–60 grader på de längre sträckorna.

VM-serien är halvvägs efter veckoslutet och Latvala ligger trea. Avståndet upp till ledande Sebastien Ogier är 40 poäng och varje seger ger 25 poäng. De övriga pallplatserna ger 18 och 15 poäng.

– Förhoppningsvis tar jag mig upp på podiet. Bilen är pålitlig, men man har många gånger fått se hur lätt det är att åka på en punktering här då vägrenarna är fulla med vassa stenar. Det gäller att köra felfritt, säger Toyotaföraren Latvala.

Hans stallkamrat Juho Hänninen betonar vikten av att lyckas bra på fredagens 125 kilometer av specialsträckor. Rallyts totala längd är 312 kilometer.

– Det gäller att koncentrera sig på en felfri insats på fredag. Då får man en startplats som gör det möjligt att köra på rena vägar på lördag, säger Hänninen.

VM-ledande Fordföraren Sébastien Ogier väntas tappa mark under fredagen, då han går ut först och stöter på mest lösgrus. Men han räknas ändå som förhandsfavorit i rallyt.