Karriärens första rally med M-Sport-teamets WRC-Ford kommer han garanterat att minnas.

– Jag har ännu inga särskilda känslor men jag kommer att skratta när jag sätter mig bakom ratten och känner att bilen har hundra hästkrafter mer när jag gasar, säger Suninen.

Suninen har kört bra i WRC2-klassen i rallyns VM-serie. Nu ska han få ratta en WRC-bil i toppklass och dessutom har han framför sig seriens snabbaste grusrallyn i Polen och hemma i Finland.

Ett test han körde med den för honom nya bilen på M-Sports testbana i Storbritannien var lyckat.

– Jag fick en bra känsla av bilen. Den är lätt och enkel att köra. Den gör var föraren vill, säger Suninen när han jämför den med sin bil i WRC2-klassen.

I Polens rally är känslan för bilen allt. Polens VM-rally körs i Masuria i den nordöstra delen av landet på ytterst snabba grusvägar. Då har man inte råd med misstag om man vill hänga med täten.

– Tävlingens nya sträckor är på mindre och smalare vägar. De är ställvis ganska mjuka. Förhoppningsvis är de fortfarande i bra skick när vi kommer där i slutändan av alla WRC-bilarna, säger Suninen.

Suninen kör i samma team som VM-ledande Sebastien Ogier och esten Ott Tänak. De här två är favoriter i rallyt. Tänak miste i fjol segern på grund av däckhaveri på den näst sista sträckan.

För Suninen är stallkamraterna en viktig kunskapskälla, han har mycket att lära sig bland annat om däckens egenskaper.

– Med de där blandningarna har jag inte kört mer än i tester och då körde vi i ganska annorlunda förhållanden, säger Suninen.

– I WRC2 kan man ta risker med däckvalen eftersom man känner dem. Nu får jag se vilka lösningar de andra i teamet gör.

Suninen vann WRC2-klassen i Polen i fjol. Nu är siktet främst inställt på att vänja sig vid bilen inför Finlands VM-rally.

– Jag har i allmänhet varit stark i de här snabba rallyna.