– Jag tänkte inte på hur stort steg det skulle vara eftersom jag var rädd för att falla ihop, säger Watts.

Watts, 33, hade gjort två filmer med anspråkslösa budgeter innan han skrev under kontraktet. Produktionsbudgeten för Spider-Man: Homecoming är 150 miljoner euro och en ungefär lika stor summa ska läggas på marknadsföringen.

– Sist och slutligen går det till på samma sätt. Det står några skådespelare framför kameran och strävar efter trovärdighet. Stunden är alltid lika stor oberoende av att allt annat var större den här gången.

Tom Holland spelar rollen som den 15-åriga Peter Parker, alias Spindelmannen. Michael Keaton är skurken i filmen som säljer vapen till brottslingar och flyger med hjälp av en fågelkostym. Laura Harrier spelar Parkers kärleksintresse.

Marvel ger ramarna

Under de senaste 15 åren har det gjorts sex Spindelmannen-filmer. Sam Raimi regisserade den första trilogin mellan åren 2002–2007 där Tobey Maguire spelade huvudrollen. Trilogin satte i praktiken i gång uppsvinget för superhjältefilmerna tillsammans med X-Men-filmerna och Christopher Nolans tolkningar av Batman.

Holland sågs dock i rollen av Spindelmannen redan för två år sedan i filmen Captain America: Civil War. På så sätt blev rollfiguren en del av Marvel-seriefilmerna där även Iron Man, Captain America och kumpanerna uppträder.

Det har ändå inte minskat på regissörens frihet, säger Watts.

– Det finns ingen guide eller ett regelverk på hur en Marvel-film ska göras. Ett gäng seriefantaster sätter sig ned och börjar skriva, säger Watts.

– När jag gör en film funderar jag alltid på om min mamma skulle förstå intrigen. Den här filmen är en självständig berättelse. Vi behövde inte exempelvis bygga upp kopplingar till The Avengers-filmerna.

Men Spider-Man: Homecoming hänvisar trots det till filmerna jämt.

Robert Downey Jr. är med och spelar Tony Stark, alias Iron Man. Parker längtar efter att bli en medlem av superhjältarnas gäng The Avengers, som leds av Stark. Men han är en ung tonåring.

– Det är en flört till alla seriefansen. Berättelsens kärna handlar om en pojke som kanske ännu inte är redo för stora äventyr och det fungerar ju för alla, säger Watts övertygande.

Humor som ett vapen

En massa står på spel men framför allt humorn i filmen har fått beröm. Det är kanske precis därför som Watts anställdes. Förutom filmer har han tidigare regisserat satirtidningen The Onions humorserie.

– Peter Parker bär på ett ansvar och hans liv fylls av drama men å andra sidan är han en 15-åring som innehar en superhjältes krafter. Det måste innebära glädje, säger Watts.

– Han är ingen mogen superhjälte utan växer, gör misstag och lär sig.

Filmen är mindre allvarsam än de övriga Marvel-äventyren där skalan kan till och vara kosmisk.

– Människor vill skratta på biografen. Spider-Man skapades en gång i tiden för att ge ett annorlunda perspektiv på superhjältarnas värld: en vanlig yngling jagar skurkar och skämtar samtidigt, säger Watts.

– Vi var ute efter ett sådant sinneslag för Spindelmannen.