Men hajpen klingade av efter ett par månader och några nya verklighetsbaserade spel har inte slagit igenom.

Drygt 100 miljoner människor spelade Pokémon Go när mobilspelet var som populärast. Att springa runt och fånga pokémons sågs som helt normalt – i alla fall under ett par veckor.

Det som lockade var spelets nydanande användning av blandningen av verklig och virtuell värld (AR) som hyllats av både Facebook vd-n Mark Zuckerberg och Apple vd-n Tim Cook.

Inga kopior

På ett år har spelet dragit in över 10 miljarder kronor (drygt en miljard euro) till utvecklaren Niantic. Normalt brukar ett nytt framgångsrikt spel härmas snabbt men något spel med liknande innehåll har inte slagit igenom.

– Det tar tid att haka på tåget. Jag tror det blir fler försök men inget som får samma genomslag. Spelbranschen generellt är i en fas där man funderar på VR (virtuell verklighet) och AR. Man är överens om att det är teknik som kan ge nya upplevelser men hur tekniken ska implementeras så att den får effekt är en svår fråga, säger spelexperten Jesper Englin.

En anledning till spelets framgång är att det riktade sig till en bred målgrupp, enligt Jesper Englin.

– Jag tycker det är ett tecken i tiden på hur spel är en angelägenhet för alla, säger han.

Stora investeringar

Men trots minskat intresse för spelet har entusiasmen för VR och AR fortsatt med stora investeringar både från de japanska elektroniktillverkarna och från techjättarna i Silicon Valley.

– Det kommer något nytt runt hörnet. Om vi kan lära oss något av historien är det att det kommer nya fenomen som engagerar i spelvärlden. Sen är frågan om det är inom augmented reality, virtual reality, e-sport eller från något oväntat håll, säger Per Strömbäck, talesperson på Svenska dataspelsbranschen.

Men masshysterin som rådde kring Pokémon Go kommer nog aldrig att upprepas.

– De gjorde så många saker rätt på en gång. Det är svårt att kopiera den monumentala framgången, säger Per Strömbäck.

Pokémon GO:s framgång

  • Spelet har laddats ned 752 miljoner gånger.
  • Spelet har dragit in över 10 miljarder kronor (drygt en miljard euro) till Niantic, som ligger bakom spelet.
  • I augusti 2016 spelade runt 100 miljoner Pokémon Go.
  • Runt 65 miljoner spelar fortfarande minst en gång i månaden.
  • Drygt 5 miljoner spelar varje dag. 
  • Källa: Apptopia, Niantic

Så funkar spelet

  • Med hjälp av mobilen ritas en karta upp i telefonen som liknar den verkliga omgivningen. Viktiga ställen markeras som "Pokémon-gym", där spelarna tävlar med sina figurer, eller "Pokéstops" där det finns viktig utrustning.
  • För att fånga in figurerna behöver spelaren sedan röra sig i olika miljöer. Vattenpokémon föredrar till exempel vattendrag medan gräs- och insektsfigurerna ofta gömmer sig på fält eller i skogar.