Jari-Matti Latvala, en av favoriterna i helgens VM-rally i Jyväskylä. Toyotas stallchef Tommi Mäkinen är en lagledare.

Toyota bland favoriterna i Jyväskylä

FNB -
Jari-Matti Latvala tillhör favoriterna i veckoslutets VM-rally kring Jyväskylä trots att han kör för Toyota. Det japanska stallet gör sin första säsong i VM-serien sedan 1999.

Många bedömare var tveksamma till om Toyota kan bli konkurrenskraftigt direkt och även Tommi Mäkinens roll som stallchef ifrågasattes på vissa håll. Mäkinen själv uppger ändå att han räknade med vissa framgångar.

– Vi själva visste nog att allt är möjligt. Jag försökte berätta för grabbarna att vi nog lyckas bara vi jobbar tillsammans. Det viktigaste är att varje teammedlem vet vad vi gör. Lagarbete är viktigast i detta skede, säger Mäkinen till FNB ett drygt dygn före rallyt inleds med en kort specialsträcka inför publik på torsdag kväll.

– Det får inte gå så att en driver saker åt ett håll och resten håller till på annat håll. Med en auktoritär kultur skulle processen inte ha blivit så snabb och flexibel, säger Mäkinen.

Mäkinen, som blev världsmästare då han körde för Mitsubishi, har många arbetare under sig. Toyotas rallystall sysselsätter omkring 120 personer och av dem är 70 procent finländare.

– Ett bra rallystall är antagligen likadant som alla framgångsrika organisationer. Vi har elva olika nationaliteter och det är viktigt att alla förstår åt vilket håll projektet är på väg, säger Mäkinen.

Han uppger att det är viktigt att kunna delegera en tillräckligt stor del av uppgifterna till rätt personer. Att utveckla bilarna är en central, men ändå inte dominant del av verksamheten.

– Det behövs en stor mängd proffs för att få helheten att löpa. Bilen är bara en del av verksamheten. Dessutom finns det produktutveckling och så krävs det en hel del folk för ren logistik, säger Mäkinen.

VM-serien i rally håller ofta till på små orter och kan sällan räkna med speciellt mycket färdig infrastruktur.

– Serviceområdena måste byggas upp från noll överallt. Om man jämför med till exempel formel 1, där depåerna står färdiga, så krävs det verkligt mycket transport av utrustningen. Mängden saker är enorm med tanke på att man bara kör rally i tre dagar, säger Mäkinen.

Stallchefen Mäkinen beskriver sig själv som en människonära ledare som gärna ger sina arbetare mycket frihet under ansvar.

– Den människa som upplever sig ha ett stort ansvar känner sig också viktig. Så länge allt är i skick så hejar jag bara på. Men visst ingriper jag om jag upptäcker att något är fel, säger Mäkinen.

Eftersom en stor del av Toyotas rallyverksamhet finns i Finland ses Jyväskylärallyt som något av en hemmatävling för stallet. Dessutom har stallet bara finländska förare: Jari-Matti Latvala, Esapekka Lappi och Juho Hänninen. Mäkinen tror att stallets mekaniker kommer att lyckas någorlunda med att undvika extra stress, men det kan bli annorlunda för förarna.

– Det är klart att förarna känner mer press. Det är alltid en personlig grej hur mycket det blir. Det vet jag av egen erfarenhet, säger Mäkinen.

Kommentarer

Regler för kommentarer

Kommentarerna är ett forum för att diskutera artikeln och de tankar som artikeln ger upphov till, samt tillföra ny kunskap i ämnet.

Samtliga kommentarer förhandsmodereras. Modereringen sker med jämna mellanrum, förutom mellan 22.30 och 06.30 då ingen moderering och således ingen publicering av kommentarer sker.

Du får inte skriva kommentarer som bryter mot någon lag som tillämpas i Finland: göra dig skyldig till ärekränkning, sprida kränkande uppgifter om andras privatliv, hetsa mot folkgrupp, bryta mot tystnadsplikt m.m. Vi accepterar inte provocerande, nedsättande eller generaliserande omdömen om språk, ras, religion, kön eller sexuell läggning. Vi förbehåller oss rätten att ta bort inlägg som inte tillför debatten något nytt eller som vi på annat sätt uppfattar som olämpligt.

Alla som kommenterar våra webbartiklar förväntas göra det under sitt eget namn. För att kunna delta i webbdebatten måste du ha ett Facebook-konto. Vi förbehåller oss rätten att helt och hållet blockera sådana kommentarsprofiler som vi bedömer som falska.

Likaså förbehåller vi oss rätten att välja vilka artiklar som kan kommenteras. Kommentarer under webbartiklar kan också bli publicerade i den tryckta tidningen, men besluten om vilka kommentarer som väljs ut till papperstidningen fattas av debattredaktören.

Våra huvudnyheter

Nyhetsbild
Kultur

Oravais Teater får mittnordiskt kulturpris

ORAVAIS Mittnorden-kommitténs stora tematiska kulturpris går i år till två teaterföreningar: Oravais Teater och Ånge Kabaré.

Nyhetsbild
Sport

Sport förlorade mot Tappara

ISHOCKEY Tappara fick ganska enkelt greppet om matchen och släppte det aldrig. Sport gjorde det svårt för sig mot de regerande mästarna.

Nyhetsbild
Lokalt

Många jobbar för att unga ska stanna

VASA Jobb direkt efter studierna. Det är knepet för att få unga att stanna i Österbotten. Men att fånga dem i tid är en utmaning.

Mest läst senaste veckan