– Vi är lite skeptiska till både Amazon och Netflix, vi tror att båda företagen är fullvärderade och att marginalerna inte går upp så mycket som marknaden förväntar sig, säger Erling Thune, portföljförvaltare på norska DNB:s tech-fond, till TT.

Amazons rapport för andra kvartalet visade en omsättning i linje med förväntningarna på 38 miljarder dollar, motsvarande ungefär 32,4 miljarder euro. En ökning med 25 procent från förra årets 30 miljarder dollar. Resultatmässigt var det sämre än väntat, 197 miljoner dollar.

Dyr kundtillväxt

Netflix fick under kvartalet drygt 5,2 miljoner nya kunder vilket överträffade analytikernas förväntningar på 3,2 miljoner nya användare. Omsättningen steg till 2,8 miljarder dollar under kvartalet med en vinst på 65,6 miljoner dollar.

– Netflixaktien var upp ungefär 15 procent efter beskedet att antalet användare växer snabbare än väntat. Problemet är att tillväxten kostar mer än väntat, säger Thune.

Amazons svaga marginaler beror enligt Thune på att bolaget måste hantera stora lager och distribution, något som gäller många detaljhandelsbolag. Det slipper Google och Facebook. Och det märks hos Facebook som under andra kvartalet ökade vinsten med 71 procent, till 3,9 miljarder dollar på en omsättning av drygt 9,3 miljarder dollar.

Enligt bolaget har satsningen på videoannonser gett tillväxt i mobilannonseringen.

– Facebook var över förväntningarna, speciellt när det gäller vinsten. De säger också att de ska lägga mer pengar på egenproducerat videoinnehåll, säger Erling Thune.

Googles moderbolag Alphabet visade en vinst på 3,5 miljarder dollar för årets andra kvartal med en omsättning på 26 miljarder dollar. Här påverkades resultatet negativt av de böter på motsvarande 2,7 miljarder dollar som företaget ålagts av EU att betala för att ha missbrukat sin marknadsställning.

– Omsättningen var bra men aktien gick ner 3 procent. Marknaden är bekymrad för att tillväxten kommer med lägre marginaler än tidigare eftersom de måste betala för sökningarna som sker från Iphonemobiler. Vi tycker dock att aktien är billig i förhållande till tillväxten, säger Thune.

Generellt finns en viss marknadsoro kring de amerikanska nätbolagen när det gäller regelfrågor som exempelvis monopolställning.

Problem för Twitter

Twitter går fortsatt trögt. Förlusten på 116 miljoner dollar för årets andra kvartal uppskattas inte. Omsättningen sjönk med fem procent till 574 miljoner dollar jämfört med ett år tidigare.

– Det är oroande, de tjänar inga pengar. Vi är skeptiska till Twitter. Det finns en hård kärna som använder det men de klarar inte att komma in på massmarknaden. Den positionen dominerar Facebook med sitt bredare innehåll, säger Erling Thune.