Vad som helst kan hända i Svenska Teaterns stora jubileumssatsning Landet, som bygger fritt på publikens berättelser och släkthistorier som teatern och Svenska litteratursällskapet samlade in under fjolåret. De fick ett femtiotal svar som dramatikern Christoffer Mellgren har skrivit till en helaftonspjäs i Maria Lundströms regi.

– Vi har vänt oss ut till publiken med frågor om släktanekdoter, händelser i deras liv och framtidsdrömmar. Vi frågade uttryckligen publiken vad de ville se på Svenska Teaterns stora scen under den här hösten, säger regissören Maria Lundström.

Det här är ett projekt som riktar sig från publiken och tillbaka, som inte skulle existera utan publikens berättelser. Lundström är ändå tydlig med att det inte är en dokumentär utan en fiktiv pjäs.

– Pjäsen är full av musik och dans. I botten ligger en narrativ om en släkt och ett hus som sträcker sig över hundra år.

Pjäsen är en blandning av olika genrer, inte på något sätt dyster, men inte heller en komedi.

– Den är ett drömspel, eller ett gyckelspel, som en lek med teatern, säger Lundström.

I rollen som regissör valde hon att inte läsa drösen av berättelser. Det var dramatikern Mellgrens uppgift att foga ihop historien av återkommande teman och händelser.

– Det roligaste är att vi faktiskt skapar allt tillsammans. Det här är inte en föreställning som jag har regisserat färdigt vid skrivbordet, inte heller ett färdigt koncept som vi bara omsätter.

Allt görs från början och inga lösningar är självklara, det är det som gör Landet unikt. Lundström hoppas att den här alternativa teaterprocessen avspeglas i publikens teaterupplevelse.

Kompositören Robert Kock, koreografen Carl Knif, scenografen Erik Salvesen och dräktdesignern Tiina Kaukanen sätter också sin prägel på pjäsen.