Det är inte speciellt ovanligt att ryska militärplan prövar det ­finska luftförsvarets beredskap. Max Arhippainen, kommunikations­direktör vid Försvarsministeriet, har tidigare kommenterat att det sker en–fyra gånger per år. Försvarsminister Carl Haglund, som i onsdags befann sig i Vasa, kommenterade, bland annat för FNB, att en åskfront kan ha tvingat planet att av säkerhetsskäl avvika från den ursprungliga flygrutten. Det visade sig, enligt Yle, att det handlade om två kränkningar, den första klockan 16 och den andra vid 18-tiden. Kränkningarna ska ha skett ovanför Finska viken söder om Borgå. Navigeringsmisstag kan ske och ibland måste plan väja för ­oväder, men när rutinerade besättningar i topputrustade militär­plan kränker luftrum finns det orsak att tro att det inte är fråg­a om misstag. Rapporter från civila i området verkar dess­utom peka på att väderleksförhållandena var tämligen stabila när kränkningarna­ ska ha skett. Handlar det om att irritera, att testa eller söker en militär stormakt som Ryssland lite spänning i den trista militära vardagen? Kanske det, men en disciplinerad armé gör ingenting oplanerat ­eller oöverlagt. Det finns en orsak varför ett militärt flygplan väljer en specifik flygrutt. Eller är det så att ryska piloter inte respekterar lilla Finlands luftrum, att det inte är hela världen att ta ut svängarna lite? Militärbasen i Kaliningrad i södra Östersjön, mellan Polen och Litauen, orsakar militär flygtrafik. Östersjöområdet är intressant för spaningsuppdrag och även för övningar. Samtidigt är det en ­relativt smal flygkorridor som de ryska militärplanen använder när de flyger mellan Kaliningrad och basen i S:t Petersburg. Det finns med andra ord många alternativa förklaringar, men när det handlar om militärplan som kränker ett annat lands luftrum räcker det inte med undanflykter. Utgångspunkten bör vara att hamnar ett ryskt militärplan på fel sida om gränsen är det en avsiktlig manöver med ett specifikt syfte. Det står ett Hornetplan i beredskap dygnet runt, redo att identifiera plan som tar sig in i vårt luftrum. Ofta räcker det med att ­piloten markerar revir. I nödfall kan plan tvingas ner. Det har ­fungerat, hittills. I Sverige lyfte inga Jas Gripen trots att ryska bombplan med ­eskort av stridsflyg övade 30–40 kilometer utanför den ­svenska territorialgränsen. De sex militärflygen kom, liksom de två plan som nu sägs ha kränkt det finska luftrummet, från en bas i S:t ­Petersburg. Det var en skickligt genomförd ”övning” i inter­nationellt luftrum som ledde till en livlig diskussion om beredskaps­nivån i Sverige. Ryssland har respekt för det finska försvaret. Statistiskt har p­rovokationerna antagligen inte ökat. Det nya är att Finland är på väg in i Nato och frågan diskuteras öppet av såväl politiker som m­ilitärer. Varje litet felsteg och varje provokation från Ryssland innebär att Finland tar ett litet steg närmare Nato. Det borde R­yssland förstå. Gränsbevakningen undersöker tisdagens händelse. Ryssland ska få förklara varför de två militärplanen avvek från sina rutter. Var det på grund av en åskfront är det bara att notera händelsen till statistiken. Var det en medveten manöver med ett syfte, då krävs däremot en markering från Utrikesministeriet.