Efter en händelse på Mariestrands camping i Kaskö vill Närpesbon Jan-Peter Ivars inte sätta sin fot där igen. Han var där med sin familj och några bekanta i torsdags för att njuta av en trevlig dag på stranden. Efter lite sol och bad ville sällskapet köpa varsin glass till kaffet. Jan-Peter Ivars talade i telefon på svenska när han närmade sig kiosken. Det upplevde han att mannen i kiosken inte tyckte om. – När jag lade på luren sa han att han blev förskräckt när jag talade svenska, men att han nu blev lättad när jag beställde ”kinuskituutti” på finska. Ivars beställning på finska var inge­t problem, men när en av hans bekanta gick fram och beställde en glass på svenska fick hon mothugg direkt. – Mannen sa att svenska inte intressera­r honom och att hon ska tal­a f­inska. Min bekanta smällde fast plånboken och frågade om pengar i­nte intresserar honom heller, varpå mannen svarade: nej, inte om de är från Närpes. Sällskapet körde därifrån, utan glass. Jan-Peter Ivars är upprörd över händelsen. – Jag blir vansinnig på sånt där. Det hade känts lindrigare om det skulle ha varit en vanlig anställd, men att det var den som ansvarar för campingen är ännu mer otroligt. Janne Varjonen, som driver Marie­strands camping och betjänade Ivars i går, bekräftar händelsen. Han s­äger att han inte kan svenska och därför heller inte kunde ge betjäning på det språket. – Jag är från Åbo. Mitt modersmål är finska. Jag kan inte tala svenska. Varjonen tycker inte att det har någo­n betydelse att han arbetar ino­m kundbetjäning. Om han ska anpassa sig borde kunden göra lika­dant tillbaka, tycker han. – De sa att om jag inte talar svenska så får jag inga pengar. Varför är det jag som måste tala svenska? Varför måste inte kunden tala finska när det är ett tvåspråkigt land? Här på campingen betjänar vi på finska och engelska. Vad händer om en kund inte kan finska eller engelska? – Då ringer jag till min kompis som kan svenska. Är svenska kunder välkomna? – Det är klart. Många svenskar övernattar här. Alla priser står också på svenska. Jan-Peter Ivars säger att han har hört onda ord om svenskan tidigare, men inte inom en seriös verksamhet. Det är Kaskö stad som äger Marie­strands camping. Kaskös Stadsdirektör Marlene Svens känner inte till den aktuella händelsen, men säger att det är verkligt beklagligt. – Kaskö stad förutsätter att det ordnas service så att alla kunder oavsett språk kan handla. Man kan inte diskriminera någon på grund av språket. Det här är inte bra och stämmer inte överens med policyn i vår tvåspråkiga stad. Jan-Peter Ivars skrev ett inlägg på Facebook i torsdags kväll som har delats över 100 gånger. – Jag har fått ett bra lokalt stöd. Jag hoppas att budskapet når fram till alla. Något nytt besök på campingen blir det inte. – Det finns ingen orsak till det.