Det nya fartyget planeras och designas för att vara innovativt, effektivt och miljövänligt. Projektet kallas "Midway Alignment of the Bothnian Corridor". - Projektet inleddes för att utveckla en logistikkorridor över Bottniska viken. En av projektets huvudverksamheter är planering och design av den nya färjan, säger Mathias Lindström, direktör för Kvarkenrådet och projektledare. En viktig del av designen är att beakta behovet av flexibilitet under drift. Det här beror på att transportbehoven på den här rutten varierar med årstiderna. Behovet av lasttransport är relativt stabilt under året medan passagerartrafiken har sin topp under sommarhalvåret. Under högsäsong behöver färjan därför ha en tätare tidtabell än vad som behövs under andra tider. Då kan hastigheten minskas för att spara på bränslekostnaden. Isförhållanden under vintern kan vara svåra så i designarbetet måste man även beakta driften under stränga vintrar. Kontraktet undertecknades på måndag, den 4 augusti. Fartygsdesignfasen ska enligt planerna vara avslutad vid det andra kvartalet 2015.