Visste du att en tvättmaskinstrumma kan bli en ypperlig kökslampa? Eller att en tomatkonservburk från Lidl egentligen är den perfekta lampskärmen? Och att gamla plastflaskor kan bli en spännande och lite annorlunda taklampa? Det här kallas Trash design, men namnet till trots är det frågan om allt annat än skräp. Det är Isa Kukkapuro-Enbom och Henrik Enboms sätt att visa åt omvärlden att det finns alternativ till konsumtionshysterin. Det som i mångas ögon är skräp kan i själva verket vara råmaterial till något annat. Och även om ingen kan rädda världen ensam framhäver Kukkapuro-Enbom att många små val kan i slutändan göra stor skillnad. – Vår önskan är att vår design ska vara så eftertraktad att man strider om den senare, säger Kukkapuro-Enbom. För fjärde året var Trash design med på inredningsmässan Habitare. Den här gången låg fokus på mindre bruksföremål. Paret Kukkapuro-Enbom jobbar tätt tillsammans med ett antal designer som enligt egna referensramar och visioner skapar det som kallas för Trash design. En del blir inte mer än prototyper medan andra har potential att sättas i så kallad massproduktion. – Vårt enda krav är att det inte ska se ut som skräp, säger Kukkapuro-Enbom. På årets utställning var holländska Willem Heeffers taklampor en given blickfångare. Lamporna, som är gjorda av gamla tvättmaskinstrummor, tilltalar det strama skandinaviska ögat och hålen i trumman är som gjorda för att få ett nytt liv som en lampa. Henrik Enboms konservburkslampa skapades redan 2010 och har sedan dess både vunnit priser och blivit uppmärksammad. I skapandeprocessen kom Enbom fram till att den bästa konservburken är tomatkonserver från Lidl eftersom insidan är vit. Något att tänka på nästa gång du tänker slänga bort en sådan burk. – Det finns ett stort intresse för den här sortens design, både bland konsumenterna som gärna renas sitt samvete, men också bland företag som kan tänkas ge bort överblivet material som annars skulle åka till soptippen. Det som däremot är den stora utmaningen för hela Trash design-ideologin är att hitta lönsamheten och pengarna. Det räcker inte med entusiaster, det måste också finnas någon som vågar satsa pengar och tro på den här idén.