Lokalt
23.9.2014
”Bygg tunnel under fjärden”
Utred möjligheten att bygga en tunnel under Stadsfjärden och skippa de andra alternativen till hamnväg från Vasklot, tyckte deltagarna på möte i Solf.
– Varför utvecklade man inte alternativet att bygga en tunnel under Stadsfjärden? Jag frågade det för fyra år sedan och fick inget svar så jag frågar på nytt, sa Helena Bexar.
Hon fick mycket understöd i publiken, bland annat av Korsholms kommuns utvecklingschef Mikael Alaviitala.
Under mötet lovade investeringschef Ari Perttu från NTM-centralen att han för tunneln till diskussion med ledningsgruppen där Vasa stad, Korsholms kommun och Österbottens förbund är representerade.
Att tunneln inte är med beror enligt Perttu på att den skulle bli dyr att bygga och oerhört dyr att upprätthålla.
Det finns inget beslut att Hamnvägen ska byggas men Ari Perttu bedömer det inte som orealistiskt att den skulle kunna byggas inom en överskådlig framtid trots dåliga tider.
– Det är ingen fyrfilig motorväg det är fråga om. Det är en landsväg. Smedsby omfartsväg har kostat 57 miljoner. De billigaste alternativen för Hamnvägen har grovt uppskattats till 15 miljoner.
Fyrtio personer deltog i workshopen som skulle handla om miljökonsekvensbedömningen men präglades av missnöje med och misstro mot vägbygget.
Ramboll och NTM-centralen fick runt öronen för hur mötet sammankallats och det ställdes krav på att de som jobbar med processen ska ge svensk service.
– De som berörs på riktigt måste tas med i processen från början eller så ska det vara ett uppföljningsmöte dit de som är aktiva i området kallas, sa SLC:s fullmäktigeordförande, Stefan Thölix.
Kravet på ett möte för mark- och skogsägare hörsammades av de ansvariga.
– Det blir fler möten. Med det här mötet ville vi bredda kontaktnätet för att vara säkra på att få uppgifter som vi inte annars lyckas få, sa Klas Hytönen från Ramboll som gör jobbet med undersökningen.
Jordbrukaren Tomas Långgård, ÖSP, krävde att markägarna ska få en representant i Hamnvägens styrgrupp.
Ari Perttu förklarade varför vägen behövs.
– Den tunga trafiken från Vasklot orsakar problem i Vasa centrum. Gatunätet är trångt och det är problem med broar.
Juristen Christina Bexar ifrågasatte både behovet av Hamnvägen och mötets laglighet.
– Vi som är här har inget mandat att sitta här och säga hur jordbrukarnas intressen ska tas till vara. Det är fråga om folks levebröd, sa hon och efterlyste också en utredning över hamnens framtidsutsikter för att beslutsfattare ska kunna bedöma om vägen behövs.
– Det finns ju en järnväg till Vasklot, varför tas inte den med i bedömningen, sa Sundompolitikern Ragnvald Blomfeldt.
Flera ifrågasatte varför de skulle delta i arbetet i de arbetsgrupper de placerats i då de inte accepterade ett enda av alternativen som ska utredas.
– Då får ni berätta hur dåliga alternativen är, sa Klas Hytönen.