Svaret: Ello – det nya sociala nätverket som ska utmana Facebook. Det nya heta inom sociala nätverk och som kommer att bli gigantiskt stort? Eller bara en tillfällig fluga som snart försvinner? Åsikterna går isär angående Ello (www.ello.co) men en sak är i alla fall klar, just nu är det otroligt hett. Etablerat förra året i USA som ett privat nätverk har man sedan ett par dagar tillbaka öppnat för en större publik – men enbart genom speciella inbjudningar. – Hypen har blivit enorm kring sajten vilket är ganska obegripligt. Den är i dagsläget otroligt fattig på funktioner, det går i stort sett bara att skriva meddelanden och följa vänner, säger Emanuel Karlsten, journalist och föreläsare i digitala medier. Inbjudningarna till nätverket är nu så eftertraktade att de säljs på auktionssajten Ebay för upp till 500 dollar, nästan 400 euro. Enligt vissa uppgifter får också nätverket upp till 35 000 förfrågningar i timmen. Vad är då Ello? Det marknadsför sig som ett alternativ till betydligt mera kända Facebook genom att användaren slipper bieffekterna hos Facebook. "Ello säljer inte reklam, vi säljer inte data om dig. Du är inte en produkt", skriver företaget i ett manifest. – Många är trötta på att Facebook tjänar pengar genom att sälja information om sina användare och det här är en tydlig markering mot det, säger Emanuel Karlsten. Enligt Karlsten har det funnits flera liknande utmanare till Facebook tidigare som försvann från det allmännas medvetande lika snabbt som de kom. – Jag har svårt att se vad Ello skulle ha som är unikt som de andra har missat. För den breda allmänheten tror jag att det här blir en axelryckning. I dagsläget ser Karlsten ingen tydlig utmanare som kan hota Facebooks "världsherravälde". – Det enda hotet mot Facebook är deras egen girighet. Google och flera andra står och väntar på ett snedsteg så att de kan ta över med sina Facebookvarianter. Men i nuläget finns det inget som tyder på att Facebook skulle förlora sin själ i jakten på pengar.