Tidigare har bibliotekskunder kunnat reservera, förlänga lån och söka böcker på databasen Fredrika, som drivs gemensamt av elva österbottniska kommuner. På den nya portalen, som lanserades på onsdagen, ska låntagarna kunna påverka mer och till exempel lämna in önskemål om vilka böcker biblioteket borde köpa in. Läsarna kan också betygsätta böcker och skicka tipslistor till sina vänner. Dessutom är det lättare att söka olika verk – Vi vill försöka aktivera låntagarna och göra dem mer delaktiga, säger Jakobstads biblioteksdirektör Leif Storbjörk, som fungerar som ordförande i ledningsgruppen för Fredrikabiblioteken. Från och med 1 oktober finns inte längre kommunernas egna bibliotekssidor, utan alla är samlade på Fredrika. Den som är låntagare i flera kommuner kan knyta alla lånekort till en inloggning. På portalen kan kunderna söka bland en miljon böcker, men också se exakt vilka verk som finns på det lilla filialbiblioteket. – På det här viset förlänger vi våra öppettider eftersom nätbiblioteket är öppet dygnet runt, säger Leif Storbjörk. Böckerna presenteras tydligare på den nya webbplatsen. Det finns en bild av omslaget och en kort presentationstext. I samband med presentationerna finns det länkar till liknande böcker. Dessutom finns det en händelsekalender och personalen ger sina egna boktips och puffar för nya verk som kommit in. – Portalen fungerar som en virtuell nyhetshylla, säger Sari Seitamaa-Svenns, bibliotekschef i Korsholm. Nytt för den nya portalen är också att den är responsiv, det vill säga anpassas till mobila enheter och surfplattor och därför kan användarna nu ha biblioteket med sig överallt. Portalen är helt tvåspråkig, plus att det också finns information på engelska.