– Det finns mycket som allmänheten inte vet om potatisen, säger Alf-Håkan Romar, vd på Jeppo Potatis. Enligt honom begränsar sig konsumenternas kunskap oftast till de röda, gröna och gula påsarna i mataffärernas grönsaksavdelning. I själva verket finns det otaliga sorter. Vid provsmakningstillfället på Silveria fanns 41 sorter representerade, samtliga med olika egenskaper vad gäller smak och konsistens. – Enda sättet att lära sig är just att smaka på dem, säger Romar. Enligt Romar skulle det finnas utrymme för ett bredare utbud av potatis i mataffärerna, men det är upp till handeln att ta in nya sorter. På Jeppo Potatis har man koncentrerat sig på att ta fram produkter för storkökens behov. Dels handlar det om att arbeta med nya sorter, men dels också med utvecklingen i kökens verksamhet. Bland annat blir det i dag allt vanligare med centralkök där maten tillreds för att sedan köras ut till mindre utdelningskök. Därför är det viktigt att råvaran har en hög kvalitet så att den behåller både smak och konsistens från köket till tallriken. – Så det är en utmaning att se till att kedjan fungerar, säger Romar. Till den kedjan hör att testa och introducera nya sorter, men den processen kan ta sin tid. – Ibland kan det ta upp till fem år att etablera en ny sort på marknaden, säger Johan Willman, chef för odlarservicen på Jeppo Potatis. De flesta sorter som finns på marknaden i dag är förädlade och utvecklingsarbetet sker i Europa, främst i Nederländerna. Enligt Willman är intresset för potatisen stort eftersom den blir en allt viktigare gröda. De senaste åren har potatiskonsumtionen ökat också utanför Europa, bland annat i Kina och Indien. För den som är intresserad av att själv odla en ny sort hemma är tipset att provsmaka och hitta något som passar. Att få tag i utsädespotatis är relativt enkelt. – Välutrustade trädgårdsaffärer har ett brett utbud, säger Willman.