Opinion
19.12.2014
Lyckade affärer av Wärtsilä
Köpet av brittiska Hamworthy var en riktigt bra affär för Wärtsilä. Förvärvet av L-3 Marine Systems kan bli en minst lika bra affär.
Wärtsilä gör enbart goda affärer, säger Jaakko Eskola, vice vd och ansvarig för affärsområdet Ship Power. Han har orsak att vara lite kaxig. Wärtsilä har gjort lyckade, riktigt lyckade företagsförvärv under de senaste åren.
Köpet av L-3 Marine Systems av New York baserade L-3 Communications Holdings, med 48 000 anställda, är inget undantag. Det är en affär som dels stöder den nuvarande verksamheten och dels breddar Wärtsiläs produktportfölj och utbud.
Köpet av det amerikanska bolaget, med huvudkontor i Hamburg i Tyskland, innebär att Wärtsilä kan erbjuda nyckelfärdiga och kompletta elsystem, integrerad navigation, automation, kommunikation, energidistribution och propulsionssystem för alla typer av fartyg. Wärtsilä kan ännu bättre än tidigare erbjuda kompletta lösningar och så kallade helhetslösningar. Det driver på försäljningen också av motorer som tillverkas i Vasa.
Ett bra bolag är värt att betala för. Så uttryckte sig Wärtsiläs koncernchef Björn Rosengren efter att Wärtsilä lagt ett bud på Hamworthy i november 2011. Prislappen var 440 miljoner euro.
Integreringen av Hamworthy, som specialiserat sig på utrustning och tjänster, bland annat avgasreningsteknik och ballastlösningar, till marinindustrin samt olje- och gasindustrin, har visat sig vara lyckad. Wärtsilä fick in ny kunskap, kunskap fördelat på drygt 1 100 anställda, och nya produkter medan Hamworthy fick en helt ny försäljningsplattform för sina produkter, inte minst som en del av Wärtsiläs totallösningar.
Köpet gav ett mervärde som Wärtsilä drar stor nytta av nu när marinindustrin- samt olje- och gasindustrin, och den övriga industrin inte att förglömma, tvingas se över sin utsläppsstrategi och investera i utrustning som hanterar avgaser och utsläpp. Priset var, precis som Rosengren konstaterade, värt att betala.
När myndigheterna godkänt köpet, vilket väntas ta två–tre månader, av L-3 Marine Systems ska även det bolaget integreras i Wärtsilä, en process som väntas kräva ett–två år. När integreringen är klar är L-3 Marine Systems en del av Wärtsilä Ship Power.
Om köpet av Hamworthy låg rätt i tiden så gör även köpet ?av L-3 Marine Systems det.
Sofistikerad elektronik får en allt viktigare roll i till exempel propulsionssystem. Det är en trend som syns tydligt inom den marina industrin. ABB slår nya försäljningsrekord med Azipod, som är ett exempel på ett modernt och avancerad propulsionssystem.
Jaakko Eskola beskriver automations- och elsystem i fartyg som det lim som förenar och håller ihop samtliga system, det vill säga med automationens och elektronikens hjälp kan systemen kommunicera med varandra och fungera så effektivt som möjligt. Elektroniken gör det lättare att manövrera fartyg, men den kanske främsta orsaken är att elektroniken och automationen gör fartyget mera energisnålt, driftskostnaderna sjunker liksom utsläppen.
Wärtsilä betalar 285 miljoner euro kontant för L-3 Marine Systems. Det är ett bra pris. Bolaget omsätter cirka 400 miljoner euro och har 1 700 anställda. Det är två så skilda verksamheter, men Danfoss betalar över en miljard euro för Vacon, som också omsätter drygt 400 miljoner euro och har nästan lika många anställda, 1 600.
L-3 Marine Systems har ett nära samarbete med US Navy och US Coast Guard. Det är referenser som kommer att falla även Wärtsilä i Vasa till nytta.