Opinion
31.1.2015
Wärtsilä hittat rätt position
Wärtsiläs helårs- och kvartalssiffror vittnar om att koncernen har en riktigt stark position på marknaden. Wärtsilä växer trots tuffa förhållanden.
Wärtsilä verkar inte tappa fart trots att det är fortsatt tuffa förhållanden ute på världsmarknaden. Orderingången har stigit och lönsamheten har hållits på god nivå. Dividend blir det också. Styrelsens förslag är 1,15 euro per aktie.
Att Wärtsilä klarar sig trots att förhållandena försämrats beror på att bolaget har positionerat sig rätt och har en stark produktportfölj. De företagsförvärv som gjorts har ytterligare stärkt Wärtsiläs position.
Köpet av L-3 Marine Systems, som är en global leverantör av automations-, navigations- och elsystem för bland annat krigsfartyg och offshorefartyg, gjorde inte saken sämre. Förvärvet kompletterar och stärker Wärtsiläs produktportfölj ytterligare.
Wärtsilä har aktivt breddat sitt utbud, byggt fler stödben inom de tre stora affärsområdena, Power Plants, det vill säga kraftverk, Ship Power, marinteknik, och service. Ambitionen syns tydligast inom affärsområdet Ship Power. Wärtsilä har utvecklats från en motor- och propulsionsleverantör till en leverantör som kan erbjuda kompletta helhetslösningar, som innehåller allt från fartygsdesign till elektrifiering.
Det affärsområde som får minst uppmärksamhet är service, trots att affärsområdet står för 40 procent av omsättningen. Service stod för en god utveckling under 2014. Orderingången ökade med nio procent och hela 23 procent under det fjärde kvartalet. Orderstocken var 842 miljoner euro i slutet av perioden, en förbättring med 12 procent jämfört med motsvarande tidpunkt året innan.
När koncernens vd Björn Rosengren talar om tuffa marknadsförhållanden syftar han på de makroekonomiska utmaningar som präglar den globala marknaden. Det ser heller inte ut att bli speciellt mycket lättare 2015, ändå ser Wärtsilä möjligheter till ökad försäljning och förbättrad lönsamhet. Det om något säger att Wärtsilä har en stark marknadsposition och produkter som efterfrågas, oberoende av konjunktur.
Marknadsutsikterna beskriver Rosengren som försiktiga. Prognostisering är under de rådande omständigheterna allt annat än en exakt vetenskap, snarare påminner det om lotteri. Att Rosengren vågar sig på att räkna med tillväxt vittnar dock om att han känner sig ganska trygg med Wärtsiläs möjligheter att fortsätta växa och skapa mervärde för både kunder, aktieägare och anställda.
Wärtsilä kan tack vare den breda produktportföljen och den globala närvaron hitta tillväxt trots utmaningarna på marknaden. Rosengren lyfter fram Wärtsiläs strategiska fokusområden. Ett sådant är gas. Det är en trend som syns tydligt i Wärtsiläs verksamhet. Gastrenden syns också i efterfrågan på gastankfartyg. Det registrerades sammanlagt 177 gastankfartyg 2014 då motsvarande antal var 116 året innan. Av Power Plants orderingång i megawatt stod de gasbaserade kraftverken för 61 procent.
Wärtsiläs bredd syns tydligt också i infrastrukturprojekt. Det är Wärtsilä som bygger Nordens största importterminal för flytande naturgas LNG i Torneå. Enligt den internationella energiorganisationen IEA ökar användningen av LNG med 57 procent fram till 2040. Wärtsilä har produkter och lösningar för hela distributionskedjan, vilket innebär att LNG erbjuder Wärtsilä stora möjligheter i framtiden. Wärtsilä har hittat en stabil position på marknaden och koncernen står stadigt på sina stödben. Det bekräftades åter en gång.