Motståndet mot att riva den gamla betonglådan tog sista bussen hem. Österbottens museum motsätter sig inte att Vasas gamla busstation rivs. Det är ett välkommet och förnuftigt beslut. Fortfarande återstår NTM-centralens rättelse­yrkande till byggnadsnämnden. NTM-centralen motsätter sig inte heller att busstationen rivs, men anser att beslutet togs för tidigt. Men det är inget som kommer att stoppa rivningen. NTM-centralen har ändå möjlighet att få processen utdragen – med ett besvär eller genom att utfärda åtgärdsförbud. Den risken visar att NTM-­centralens makt måste begränsas. I regeringsprogrammet finns också en intention om att beslut i byggnads- och planläggnings­ärenden ska ske snabbare och att mera ansvar ska ges åt kommunerna. Regeringsprogrammet vill bland annat begränsa NTM-centralens rätt att besvära sig till förvaltningsdomstolen då kommunen fattar beslut om byggande. I stället ska NTM-­centralen ha en mera konsultativ roll. I Vasa ser slutet i varje fall ut att bli lyckligt. Planerna för Wasa station behöver inte kastas i pappers­korgen. Det är de flesta tacksamma för – ­alla de som vill ha något användbart och vettigt på ett outnyttjat område med stor potential. Wasa station planeras som ett nytt och livfullt kvarter i Vasa. Det finns en vision som presenterades för allmänheten för en knapp månad ­sedan: Wasa station ska bli ett nytt händelsecentrum i ­Vasa, som inkluderar ett musik- och kongress­center, en bollhall, ett torg, restauranger, affärer och ett hotelltorn. Det finns en konkret plan för att visionen ska bli verklighet. Det blir den också, även om Öster­bottens museum har synpunkter på planen – och vill få in mera karaktär av offentligt rum. Det går att lösa och museets byråkrater kommer att tystna. Tidtabellen för att förverkliga Wasa station ser ut så här: Ändringen av stadsplanen ska nå full­mäktige i december – eller i början av nästa år. Då kan det finnas ett byggnadslov om ungefär ett år. Arbetet kan starta i slutet av nästa år och två–tre år senare ska allt stå färdigt. Innan spaden sätts i marken – och grävskopan i gamla busstationen – måste Vasa ta beslut om hur staden ska vara med i finansieringen. På full­mäktiges budgetmöte i november måste Vasa få ett beslut om att vara med i förverkligandet av Wasa station. Redan den här månaden kommer frågan att behandlas i stadsstyrelsen. Helt utan diskussion – och vissa protester – kommer staden inte att förbinda sig till att delta i projektet. Vasa sparar och det finns politiker som kommer att vara kritiska till att staden satsar pengar på Wasa station. Det krävs offentlig finansiering för att förverkliga­ Wasa station i sin helhet – summans storlek är ­inte känd, men rör sig om tiotals miljoner euro. Allt handlar ändå inte om rena pengar. Det finns ­olika ekonomiska modeller som bollats med för hur staden ska gå in i projektet. Det är också Vasa stad som äger tomten, som värderas till tio–tolv miljoner euro. Den är en del av stadens satsning. I första hand är det musik- och kongressdelen samt bollhallen där stadens finansiering krävs. ­Båda delarna har varit långkörare i den lokal­politiska diskussionen i Vasa, men har aldrig tidigare varit så nära att förverkligas som nu. Processen kring att bygga Wasa station har pågått en längre tid. Så länge att projektet kan ­anses vara väl förankrat i de politiska lägren. Att Vasa stad måste gå in med pengar i projektet kommer inte som någon överraskning. Det kommer att göra finansieringsdiskussionen lättare. Vasa har inte heller råd att låta bli att gå med i projektet. Vasa och Vasaregionen behöver det – nu och i framtiden. Om Wasa station förverkligas enligt den plan som finns så beräknas det vara en investering på ­cirka 200 miljoner euro. Då planen för området presenterades sades det att projektet beräknats skapa­ över 2.000 jobb under byggprocessen. Och när stationen är klar ska det finnas 400 nya arbets­tillfällen, enligt beräkningarna. Det är siffror som visar att Wasa station måste förverkligas. Projektet är värdefullt för hela samhället – under en lång tid framöver.