Det gäller att läsa ledtrådarna noga för att lyckas ta sig ut innan tiden är slut. Robin Bäckström är hjärnan bakom Makeitout i Vasa.

VBL försöker bryta sig ut

Heidi Kojonen -
Lyckas Vasabladet hitta nyckeln innan tiden går ut?

Vi befinner oss i det medeltida Österbotten – inlåsta i ett litet rum. Vi vet att nyckeln till låset finns någonstans i rummet, men vi vet inte var. Vi kämpar både mot klockan och mot österbottniska pirater.

På 60 minuter ska vi lyckas hitta och klura ut ledtrådarna som leder oss till nyckeln.

I ett annat rum sitter Robin Bäckström och följer vårt problemlösande via en datorskärm. När vi kör fast kan vi trycka på en röd knapp och Bäckström ger oss en ledtråd som hjälper oss vidare.

Det är Bäckström som är hjärnan bakom Makeitout. Bäckström har sedan tidigare ett eget företag och registrerade varumärket Makeitout i våras. Han slog upp dörrarna i augusti och sedan dess har han haft fullt upp.

– Det är kul med det stora intresset! Men det är mer jobb än jag hade räknat med, säger han.

Makeitout är något Bäckström har vid sidan av sitt heltidsjobb. Liknande koncept finns på andra orter och när Bäckström testade ett sådant var han fast.

– Jag tyckte det var riktigt kul.

Han tog sedan sina vänner och sin familj till hjälp för brainstorming kring hur hans rum kunde se ut.

– Jag hade en tydlig idé om storyn jag ville använda och har plockat in problem som passar in, säger han.

Upplevelsen är en engångsgrej och det finns ingen poäng att återvända för att lösa samma ledtrådar på nytt. Men Bäckström har färdigställt ett till rum, "Reaktorn", för de som vill sätta sin problemlösningsförmåga på prov igen.

Hur gick det för VBL?

Tillbaka till Vasabladets utbytningsförsök. Vi försökte men gick bet. Vi hittade inte nyckeln till rummets lås. Piraterna tog oss.

Men aldrig tidigare har det varit så roligt att misslyckas.

Vi har valt att utelämna sådana detaljer som kan hjälpa – eller stjälpa – andras utbrytningsförsök. Därför berättar vi inte mer om vad som händer inne i rummet.

Programmerare först ut

  • Real life room escape kallas konceptet som är en äventyrslek där en grupp människor låses in i ett rum för att med hjälp av ledtrådar ta sig ut inom utsatt tid.
  • Inspirationen kommer från "escape the room"-videospel, brädspel och filmer.
  • Först ut med livespel var några programmerare i Silicon Valley, Kalifornien, 2006.
  • 2015 har konceptet spridit sig över hela världen.
  • Det registrerade varumärket Real life room escape har verksamhet runtom i världen. De ska också öppna i Vasa, i början av 2016.
Kommentarer

Regler för kommentarer

Kommentarerna är ett forum för att diskutera artikeln och de tankar som artikeln ger upphov till, samt tillföra ny kunskap i ämnet.

Samtliga kommentarer förhandsmodereras. Modereringen sker med jämna mellanrum, förutom mellan 22.30 och 06.30 då ingen moderering och således ingen publicering av kommentarer sker.

Du får inte skriva kommentarer som bryter mot någon lag som tillämpas i Finland: göra dig skyldig till ärekränkning, sprida kränkande uppgifter om andras privatliv, hetsa mot folkgrupp, bryta mot tystnadsplikt m.m. Vi accepterar inte provocerande, nedsättande eller generaliserande omdömen om språk, ras, religion, kön eller sexuell läggning. Vi förbehåller oss rätten att ta bort inlägg som inte tillför debatten något nytt eller som vi på annat sätt uppfattar som olämpligt.

Alla som kommenterar våra webbartiklar förväntas göra det under sitt eget namn. För att kunna delta i webbdebatten måste du ha ett Facebook-konto. Vi förbehåller oss rätten att helt och hållet blockera sådana kommentarsprofiler som vi bedömer som falska.

Likaså förbehåller vi oss rätten att välja vilka artiklar som kan kommenteras. Kommentarer under webbartiklar kan också bli publicerade i den tryckta tidningen, men besluten om vilka kommentarer som väljs ut till papperstidningen fattas av debattredaktören.

Våra huvudnyheter

Mest läst senaste veckan