NyhetsbildZoom
En ny färja är en del av Kvarkenprojektet Midway Alignment. Foto: Pressbild

Staten gav samtycke till Kvarkenprojektet

Patrick Sjöholm/ Lilian Hellström -
Ett nytt finansieringsförslag fick staten att godkänna Kvarkenprojektet. Vasaregionen går in med ytterligare 10 miljoner euro i projektet - staten betalar 25 miljoner.

Enligt det beslut som togs på ministerutskottets möte, som avslutades vid 17-tiden, betalar Vasaregionen ytterligare 10 miljoner euro till Kvarkenprojektet Midway Alignment.

Österbottens förbund, Österbottens handelskammare och Vasa Elektriska delar på summan.

Statens andel i projektet blir således 25 miljoner euro.

Kvarkenrådet hissade med stolthet både finska och svenska flaggan utanför Kvarkenrådets kontor i Bockska hörnet i Vasa ikväll efter att beslutet hade tagits.

- Detta projekt som nu fått statens finansiering är en indikator på regeringens vilja att se hela Finland som en helhet. Länken Vasa-Umeå utgör en naturlig del av det tillväxtkorridortänk som tätare förenar Finland till det Europeiska trafiknätverket. Projektet stöder inte bara Österbotten men även hela Finlands ekonomi. Det stöder även Vasa områdets internationellt starka energikluster, säger näringsminister Olli Rehn i ett pressmeddelande.

Redan i går stod det klart att ett nytt finansieringsförslag skulle behandlas på finanspolitiska ministerutskottets möte. Utskottet godkände förslaget i dag under sen eftermiddag.

– I projektet kombineras innovationer och en miljövänlig teknik som gynnar kunderna och näringslivet. Jag är glad att projektet framskrider genom samarbetet mellan staten, Vasa stad och aktörer i området. De regionala aktörernas aktivitet kommer att behövas också efter det att färjan är färdig, konstaterar kommunikationsminister Anne Berner i ett pressmeddelande.

Joakim Strand, fullmäktigeordförande för Vasa stad, riksdagsledamot och styrelseordförande för såväl Kvarkenrådet som Österbottens förbund, är stolt över att ha uppnått denna milstolpe.

- Vi är enormt stolta över detta gränsöverskridande arbete och att vi tillsammans uppnått denna milstolpe. Vi har lyckats sy ihop en finansieringslösning som Kvarkenregionen klarar av och som både finska och svenska staten kunde godkänna. Jag är extra glad över det långsiktiga lagarbete mellan tjänstemän, näringslivet och politiker över land- och partigränserna som ligger bakom.

Mathias Lindström, projektledare för Midway Alignment och Kvarkenrådets direktör, sammanfattar det hela:

– Javisst, det är en enorm lättnad att projektet skickats vidare. Vi njuter av denna stund och hissar flaggorna för att visa att vi uppskattar det arbete som hittills gjorts i och för hela Kvarkenregionen. Ansökan har skickats vidare och arbetet för att få politisk uppbackning i Bryssel kan nu intensifieras.

EU-ansökan för Kvarkenprojektet skulle vara inlämnad senast klockan 17 i dag tisdag.





Andra läser just nu
Kommentarer


Äldre kommentarer

Regler för kommentarer

Kommentarerna är ett forum för att diskutera artikeln och de tankar som artikeln ger upphov till, samt tillföra ny kunskap i ämnet.

Samtliga kommentarer förhandsmodereras. Modereringen sker med jämna mellanrum, förutom mellan 22.30 och 06.30 då ingen moderering och således ingen publicering av kommentarer sker.

Du får inte skriva kommentarer som bryter mot någon lag som tillämpas i Finland: göra dig skyldig till ärekränkning, sprida kränkande uppgifter om andras privatliv, hetsa mot folkgrupp, bryta mot tystnadsplikt m.m. Vi accepterar inte provocerande, nedsättande eller generaliserande omdömen om språk, ras, religion, kön eller sexuell läggning. Vi förbehåller oss rätten att ta bort inlägg som inte tillför debatten något nytt eller som vi på annat sätt uppfattar som olämpligt.

Alla som kommenterar våra webbartiklar förväntas göra det under sitt eget namn. För att kunna delta i webbdebatten måste du ha ett Facebook-konto. Vi förbehåller oss rätten att helt och hållet blockera sådana kommentarsprofiler som vi bedömer som falska.

Likaså förbehåller vi oss rätten att välja vilka artiklar som kan kommenteras. Kommentarer under webbartiklar kan också bli publicerade i den tryckta tidningen, men besluten om vilka kommentarer som väljs ut till papperstidningen fattas av debattredaktören.

Våra huvudnyheter

Mest läst senaste veckan