Den negativa spiralen är brute­n. Det budskapet levererar Svante Wahlbeck, vd på den finlandssvenska mediekoncernen HSS Media. Koncernens resultat hade försämrats flera år i rad och 2014 gjorde man en förlust på drygt en miljon euro. För HSS Media som nästan alltid varit vinstbringande blev det en väckarklocka. Under 2015 vändes minusresultatet till ett resultat som är det bästa på flera år, berättar vd Svante Wahlbeck. – Vi går ungefär en miljon euro på plus. Senast vi kunde rapportera ett så här gott resultat var 2010. I tider av negativa rapporter kring de finlandssvenska medierna kan man fråga sig vilken trollformel som HSS Media använt sig av. – Vi bestämde oss för att fokusera på de lönsamma delarna av verksamheten. Till exempel har vi satsat kraftigt digitalt. Vi lyckades nästan fördubbla annonsintäkterna där. De digitala prenumerationerna ökade med nästan en tredjedel, säger Svante Wahlbeck. En satsning var bloggportalen Seven­days, en annan gratistidningen Jeppis Weekly i Jakobstad. Koncernen har också gjort förändringar som inte alla uppskattat. – Vi höjde priserna på prenumerationerna och särskilt på utlands­prenumerationer som har varit olönsamma. Tyvärr har vi också tvingats skära i kostnadssidan och gjort en minskning av personalen. Samarbetsförhandlingen i fjol ledde till att 14 personer sades upp. Det syns nu som en ”märkbar” besparing. Under fjolåret såldes också Pietar­saaren Sanomat, den finskspråkiga lokaltidningen i Jakobstad, till Karlebykoncernen Keski-Pohjanmaa. Försäljningsintäkterna har inte påverkat resultatet nämnvärt. – Men PS har inte varit en lönsam affär för oss under de senaste åren, säger Svante Wahlbeck. I övrigt kämpar koncernen med sjunkande upplagesiffror på papperstidningarna och utmaningen med affärsmodellen för det digitala innehållet. Koncernens minsting Syd-Österbotten är lite av ett undantag. – Prenumerationsintäkterna för den papperstidningen hålls på samma nivå som året innan och vi kan notera en ökning av annonsintäkterna vilket är glädjande. HSS Media följer noga med de försök som pågår inom branschen med personifierat webbinnehåll och appar, men koncernen har inte själv a­gerat ännu. Någon hjälp av konjunkturerna har HSS Media inte haft. – Vi står för den här vändningen alldeles själva, säger Wahlbeck vars bakgrund möttes av en del skepsis när han steg in som ny vd hösten 2014. – Det handlar om att skapa produkter som folk vill köpa. Det är regeln oberoende av om man har en mediebakgrund eller om man, som jag, kommer från läkemedelsbranschen. HSS Media räknar med ett ”starkt” positivt resultat även för år 2016, säge­r Svante Wahlbeck. Svensk presstjänst, SPT, bekostas delvis av HSS Media som även är delägare i FNB.