Som tur är kommer den begagnade bussen från England. Men den kräver de små ändringsarbeten, som nu görs vid resecentret i Vasa. Åtgärderna går hand i hand med den biogasmack som byggs vid Stormossen. Biogasen ska som bekant användas i Vasa lokaltrafiks bussar. Bussarna finns inte ännu, eller fanns inte. Sedan påsken finns ett första exemplar i Vasa, men det återkommer vi till. Stormossen är en given samarbetspart vad gäller gasbussarna. Biogas har länge producerats vid avfallsanläggningen. På senare tid har Wärtsilä också profilerat sig med gas. För ett par veckor sedan offentliggjorde bolaget att man i norska Skogn bygger Nordens största anläggning där biogas görs till flytande bussbränsle. Råvarorna är rester från pappers- och fiskindustrin. Det är där England kommer in i bilden. I Brighton finns sedan 2006 ett bussbolag kallat The Big Lemon. Det startades för att erbjuda billiga resor på ett miljövänligt sätt. Drivmedlet för bussarna är ungefär detsamma som det som Wärtsilä ska producera i Norge. De går helt enkelt på gammal frityrolja från lokala fish and chips-restauranger. Wärtsiläs ingenjörer har bekantat sig med tekniken, och det har visat sig att den är kompatibel med det som Stormossen bygger upp. Inte nog med det, The Big Lemon har gått vidare. Bolaget har samlat in lokala pengar för att nu också satsa på elbussar. Det betyder att två gamla gasbussar blir onödiga. Den gula tvåvåningsbuss som sågs i Vasa under påsken var inte gul på grund av högtiden, den är en av The Big Lemons begagnade bussar. Den provkördes i Vasa under helgen, när det var mindre trafik. Ett problem visade sig då vara passagen under viadukten på busslinjerna 4 och 13. – Engelska dubbeldäckare är litet högre än nordiska, säger Åke Buss på Vasa lokaltrafik. Men bortsett från att man får skrapa bort den gula färg som busstaket lämnade efter sig på viadukten, är det ändå bra med en brittisk buss. Öppningen närmare busstationen är nämligen högre, så där ryms bussen. Det betyder att passagerarna får stiga av vid resecentret efter viadukten, på trottoaren intill Bangatan, alltså på vänster sida av bussen.Då är det praktiskt med en buss gjord för vänstertrafik. Det är de små ändringsarbetena vid hållplatsen som görs nu. Bussen kommer givetvis att byggas om så att man kan stiga av på höger sida också. Om projektet ska satsa på fler brittiska bussar är inte bestämt ännu. Åke Buss ser i alla fall gärna att det blir dubbeldäckare, som ett synligt tecken på att staden vill satsa på mer lokaltrafik. Linjerna 4 och 13 får i vilket fall som helst äkta brittisk dubbeldäckare, om än de kanske kommer att gå mer på Sundomböckling än på fish and chips.
The Big Lemons bussar är gula. Hållbarhet är ledordet. Bussen på bilden är inte en dubbeldäckare. Skärmdumpen är från thebiglemon.com.

The Big Lemons bussar är gula. Hållbarhet är ledordet. Bussen på bilden är inte en dubbeldäckare. Skärmdumpen är från thebiglemon.com.

Uppdaterad: Nej, det här var förstås ingen riktig nyhet utan ett aprilskämt på första april. April april!