På kort tid har bloggar flyttat in från hobbyrummet till konferensbordet. Det är Clara Lidströms livsstilsblogg Underbara Clara ett exempel på. Förut frågade medier efter hennes bullrecept, nu får hon frågor om ekonomiska samarbeten. – Bloggare är ett yrke som inte fanns förut. Det var omgärdat av fördomar och många tänkte att det är kvinnor som egentligen borde göra något vettigt, säger Annakarin Nyberg. Nyberg är internetforskare och universitetslärare. Hon och Clara Lidström är på besök i Vasa för att hålla en föreläsning om digitalt entreprenörskap som Vasabladet ordnar med anledning av 160-årsjubileet. Clara Lidström har länge varit medveten om att hennes blogg har ett starkt varumärke med inflytande. – Jag kunde exempelvis skriva om ett tyg jag ville köpa och när jag kom till affären var det redan slutsålt. Men jag insåg inte att bloggen hade ekonomisk potential, säger hon. Affärspotentialen blev hon varse om efter kontakten med Nyberg. Nu föreläser de tillsammans om villkoren för digitala företagare. Trots att det digitala företagandet sker i sociala medier – med följare och läsare – är det ett ensamt arbete. – Det är svårt att hitta en partner som inte konkurrerar med en själv. Genom våra olikheter kompletterar vi varandra och ger två olika perspektiv, säger Nyberg.
På kvinnornas villkor Att bloggvärlden domineras av kvinnor är allmänt känt. Enligt Lidström beror det på att kvinnor i allmänhet är vana att skriva dagbok som unga och är intresserade av varandras liv. Kvinnor är också vana att kommunicera och nätverka. Därför var kvinnorna tidigt ute och gjorde bloggandet till sitt, menar Nyberg. – Vi måste förhålla oss till män i så många andra sammanhang. Och när män inte är intresserade får det heller inte samma värde, säger Nyberg. Numera är bloggar en marknadskraft att räkna med. Tidigare rådde oklarhet om vilka regler som gäller bloggande och marknadsföring. Bloggare har inte alltid varit tydliga med att det är fråga om ett ekonomiskt samarbete. – Man har städat upp och kollat vilka lagar som omfattar bloggandet. Professionaliteten har ökat och man tar reglerna på stort allvar. Det har alltså gått framåt för bloggarna och den dolda marknadsföringen. Men ett av de största sociala medierna just nu är Instagram, och där är användarna inte lika insatta i regelverken. – Man ger sig på 16-åringar och dem är det ju lätt att kritisera. Men det är ofta storbolag som gått på unga Instagrammare och inte följt reglerna, säger Nyberg. På föreläsningen berättar Lidström och Nyberg om tillväxten av det digitala entreprenörskapet men riktar sig inte bara till företagare utan också exempelvis myndigheter och organisationer. – Vi pratar också om hur man ska närma sig de med stora digitala muskler. Många vet inte det, säger Nyberg.