På Helsingfors hamn säger man att bara 3 av de 27 fartygen som besökt hamnen under pågående sommarsäsong inte använt sig av avloppsvattentjänsterna. Helsingfors hamn har som mål att alla besökande fartyg ska tappa sitt avloppsvatten i hamnen. Därför har man tagit i bruk en speciell morot: ett fartyg som tappar sitt avloppsvatten i hamnen betalar en femtedel mindre i fartygsavfallsavgifter. – Det ser ut som om vår sporre börjar fungera, säger hamnmästaren Antti Pulkkinen vid Helsingfors hamn. I fjol pumpades 50 000 kubik avloppsvatten från fartyg i Helsingfors. Fartygen har oftast sina egna avfallsreningsverk så det mesta av avloppsvattnet är redan behandlat och inte till exempel direkt kloakvatten. I fjol pumpades avloppsvatten från fyra av fem kryssningsfartyg i Helsingfors hamn. Pulkkinen säger att hamnen vid behov kan öka sin kapacitet. På Ärtholmen planeras en ny kryssningskaj som sannolikt börjar byggas i höst. Där ska mottagningskapaciteten av avloppsvatten vara 400 kubik i timmen, jämfört med 100 kubik vid nuvarande kajer. Kapaciteten vid de äldre kajerna kan vid behov uppgraderas. Nästan 250 kryssningsfartyg med 420 000 passagerare väntas besöka Helsingfors i år. Det är något färre än i fjol. Det blir helt förbjudet att dumpa avloppsvatten i Östersjön efter att Internationella sjöfartsorganisationen IMO:s nya regler trätt i kraft.