Ekonomi
30.5.2016
"En förändring behövdes"
Efter många samtal mellan bolagen har Anvia sålt sin kärnverksamhet till Elisa. - Meningsskiljaktigheter mellan aktieägarna har gjort det svårt för Anvia att utveckla verksamheten på telecomsidan, säger Anvias vd Mika Vihervuori.
I morse vid nio-tiden meddelade Anvia och Elisa att man har enats om ett företagsarrangemang. I praktiken innebär det att Elisa köper Anvias kärnverksamhet för 107 miljoner euro.
På måndagen informerade bolagen mer om arrangemanget på en presskonferens.
På plats vid förmiddagens presskonferens deltog Anvias vd Mika Vihervuori och Elisas, vd Veli-Matti Mattila och Aapo Kontu, styrelseordförande för Anvia.
Vihervuori börjar med att informera om företagsarrangemanget. Han berättar att köpet verkställs i slutet av juni, i samband med den extrainsatta bolagsstämman. Fram till det fortsätter verksamheten som förut.
Vihervuori säger att verksamheten börjar från en ny frisk grund i och med affären med Elisa. Därefter ger han över ordet till Veli-Matti Mattila.
Från Elisas sida är man mycket nöjda att man har nått samförståelse med Anvia. Mattila tackar Anvia, och säger att det kommer att finnas ett nära samarbete mellan bolagen.
Styrelseordförande Aapo Kontu säger att styrelsen hade sitt 11 möte för året i går. Samtalen kring Elisa och Anvia har varit många.
- Situationen var fullkomligt ohållbar och en förändring behövdes för att utvecklingen ska gå framåt, säger Kontu.
Elisas vd Mattila säger att inga förändringar händer med personalstyrkan tillsvidare. Inga beslut har tagits ännu. Genom att förena Anvia och Elisa kan man erbjuda starkare tjänster än tidigare.
Vihervuori säger att Anvia ska fortsätta utveckla sin verksamhet, de delar som blir kvar av Anvia efter affären med Elisa. En sammanbiten Mika Vihervuori säger att säkerhetsbranschen är växande. Anvia Secur är en del av Anvia också i fortsättningen.
Det är inte meningen att Anvia och Elisa ska börja tävla om kunderna. Anvias riktning och verksamhetsområden blir andra än Elisas efter affären. Elisa köpte alltså Anvias kärnverksamhet.
- Så småningom kan vi också glömma de ärenden som har behandlats i rätten, säger Mattila.
- Läget var det att en del av ägarna har sålt aktier till Elisa, andra har valt att inte sälja dem. Den här meningsskiljaktigheten mellan aktieägarna har gjort det svårt för Anvia att utveckla verksamheten på telecomsidan, säger Vihervuori.
Elisa får under en övergångstid rätt till Anvias telecombrand och logo i samband med affären.