Två av tre av varje finländare tar faktiskt ledigt från sociala medier när de har semester, enligt en undersökning. Momondo har gjort en nationell undersökning om hur finländarna använder sig av sociala medier på semestern. Resultaten visar att majoriteten av finländarna tar semester även från den digitala världens sociala gemenskap när de är har semester. 66 procent säger att de beslutat att ta en paus från sociala medier. Av dessa 66 procent har 35 procent fattat beslutet att ta en paus, 16 procent oavsiktligt, 12 procent ofrivilligt på grund av dålig täckning, 5 procent vill gärna ha en paus men tog den inte. Tre procent loggade ut på grund av sitt resesällskaps önskan. Bara 29 procent av finländarna drömde inte ens om frihet från sociala medier på semestern. – Den här undersökningen visar på att finländarna behöver semester - även från sociala medier. Men det finns också naturliga orsaker, nämligen dålig mobiltäckning på semsterorten som kan ändra hur människor använder sociala medier, säger Minttu Oramaa chef för Momondo i Finland. Och de som inte tar ledigt från sociala medier? Av de som svarat säger 29 procent att det sätter upp bilder från semestern. Textuppdateringar från semesterorten skriver en femtedel, det vill säga 17 procent. De som publicerar videor är få till antalet och bara 3 procent. Det kom också fram att 17 procent av finländare använder sig inte över huvud taget av sociala medier. Sociala medier som används flitigast av finländare är Facebook 57 procent, WhatsApp 31 procent, Instagram 31 procent och bara två procent använder sig av dating-appen Tinder. Undersökningen gjordes i början av 2016 och i den deltog 995 finländare av olika åldrar mellan 18-65.