När ett lass med pappersrullar från en pappersfabrik står i Vasa hamn är sannolikheten stor att det är surrat med en duk från Närpesföretaget NWE Network Engineering. Att lasten i en långtradare som susar förbi på riksåttan också är surrad med samma slags duk är inte heller osannolikt. Även om företagets största marknader är England och Tyskland vad gäller vägtrafik. – Nu försöker vi främst växa på befintliga marknader och hela EU är en potentiell marknad. Kraven på lastsäkring och övervakning skärps hela tiden, säger grundaren och vd:n Mats Rönnskog. I kväll utnämnde Österbottens företagarförening NWE Network Engineering till årets företag i Österbotten. Mats Rönnskog började ägna sig på heltid åt företaget 2002. Då var han agent för två europeiska tillverkare av glasfiberlaminat och polyuretanisolering för lastbilsburar. Till kunderna hörde karosserifabriker. Den verksamheten finns kvar fortfarande. Men mer än hälften av verksamheten handlar i dag om företagets unika lastsäkringssystem. Systemet består i grunden av en mycket stark duk som spänns över lasten för att förankra den.– Man kan säga att det är som ett säkerhetsbälte för gods, säger Rönnskog. Det utvecklades och tillverkades först för papperstransporter av Schaumann, senare Walki i Jakobstad. 2007 köpte NWE patent, recept och maskiner för tillverkning av Walki. Samma år kom också Kimmo von Weissenberg i Närpes med som delägare och försäljningsdirektör. Margita Eklund i Jakobstad följde med från Walki som expert på dukarna. Dukarna klipps och sys enligt kundens behov fortsättningsvis i Jakobstad, där NWE har två anställda. Själva tyget tillverkas utomlands. Produktutveckling pågår hela tiden, bland annat när det gäller upphängningssystem. Den verksamheten sker främst i Närpes, där fem anställda finns. I fjol drog NWE ett EU-projekt med en rad samarbetspartners involverade. Där utvecklades ett system för att automatisera arbetsmomentet med att spänna och lossa duken.En del av konceptet är fortfarande hemligt, och patent är sökt för hela Europa. – Duken kan exempelvis köras fram och tillbaka inne i lastbilsburen för att man ska kunna lasta och lossa från sidan. Duken spänns också automatiskt. Givare känner av hur hårt den är spänd, och systemet kan även justera spänningen under körning, säger Rönnskog. Det automatiserade systemet ska i första hand installeras vid tillverkning av långtradarsläp. Närpes Trä & Metall deltog också i projektet. Automatiseringen gör att det inte krävs något manuellt arbete, och ska ytterligare effektivera lastsäkringen. Redan nu är, förutom säkerheten, just snabbheten ett viktigt försäljningsargument för NWE:s säkringssystem. – Vår snabbaste kund säger att han säkrar en långtradarlast på fem minuter. Med ett traditionellt system med remmar skulle det ta 45 minuter, säger Mats Rönnskog.