Julkommersen har varit livligare denna jul än förra året. De positiva rapporterna om att ekonomin sakta men säkert håller på att återhämta sig verkar ha gett konsumenterna mod att konsumera.I Vasaregionen märks detta speciellt i Stenhaga. Områdets attraktionskraft har förstärkts ytterligare under hösten efter att bland annat en del stora kedjor inom hemelektronik samt sport och fritid öppnat sina dörrar.
Stenhaga har verkligen uppfyllt förväntningarna som affärsområde. De bilburna konsumenterna, från ett rätt stort upptagningsområde, har gjort Stenhaga till sitt viktigaste inköpsställe.
Det märks också i den enorma trafikmängd som belastar området. Trots att många rondeller byggts och antalet in- och utfarter blivit fler, är trafiken till och från området väldigt grötig. Men också inom området, eftersom kunderna rör sig med bil mellan de totalt 80-90 inköpsställena.
Förutom de som vill shoppa, är det ju många som bor i Skogsberget och nya Böle, och de sitter nu i samma köer som alla andra. Det positiva är att handeln blomstrar.
Det som oroar är utveckling i Vasa centrum. Allt fler affärsutrymmen gapar tomma, en del specialbutiker har flyttat till Stenhaga, och speciellt efter att Anttila gjorde konkurs, saknas också ”det stora varuhuset” i centrum. Och med det de stora människoströmmarna.Fördelen med centrum är att med en parkering har 125 affärer på promenadavstånd. I motsats till Stenhaga, där så gott som alla förflyttningar görs med bil, kan man kanske här tala om en grön linje.
Torgparkeringen, parkeringsgrottan under torget, har strategiskt varit en oerhört viktig investering som skapat möjligheter för stadens centrum till överlevnad. Sedan torggrottan öppnade 1995 har 8 miljoner bilar parkerats i grottan. Men parkeringen i centrum kostar, medan den är gratis i Stenhaga.
Denna trend bådar inte gott för utvecklingen i centrum. Varningsklockorna har också börjat ringa bland förtroendevalda och tjänstemän, och som en första akut åtgärd beslöt tekniska nämnden att det är gratis att parkera på Vasa stads allmänna parkeringsplatser vardagseftermiddagar och lördagar efter klockan 11.00 under jul och nyår. Dessutom har bolaget bakom torggrottan under samma tid sänkt korttidsparkeringsavgift med 50 procent måndag till torsdag eftermiddag. Allt för att locka också de bilburna konsumenterna.
Ser vi dessutom på de handelsområden som är under planering i staden är det ingen överraskning att företagarna i centrum känner oro.”Ikeaområdet” i Risö och marketområdet i Liselund konkurrerar i första hand med Stenhagaområdet, medan Wasa station på busstationsområdet endast är ett stenkast från torgområdet.
Ur ett helikopterperspektiv ökar satsningarna ortens dragningskraft totalt sett, vilket medför ökande kundströmmar. Samtidigt ökar konkurrensen mellan handelsområdena, förhoppningsvis till kundernas fördel.
Frågan är hur centrum ska möta denna konkurrens.
Under de större helgerna eller under stora evenemang är det inga större problem, men det gäller också att överleva vardagen.
Mycket har också gjorts för att göra centrum trivsammare och attraktivare. Exempelvis cafékulturen har upplevt en renässans i centrum med alternativ för olika stora plånböcker och ålderskategorier. Gågatan fungerar också, speciellt sommartid.
Nu finns ett färskt förslag som går ut på att förlänga gågatan från Rådhusgatan fram till Kyrkoesplanaden. Tanken på en längre gågata är inget nytt. Redan för tio år sedan gjordes en centrumplan där gågatan sträcker sig från hovrätten till järnvägsstationen.
I det nu aktuella kvarteret är det bara sidan mot Kurténia som avses för gågatan, medan den andra sidan av esplanaden skulle vara öppen för trafik som förut.
Det här skulle enligt initiativtagarna öka trivseln och livskraften i hela området. Sommartid kunde kaféerna och restaurangerna få breda ut sig på gågatan. Men bland företagare i kvarteret går åsikterna isär, eftersom beroendet av de bilburna kunderna är stort. Stadsstyrelsen behandlar frågan i januari.Rewell center har många fördelar som kombination av köpcenter och evenemangscentrum med konserter och olika typer av tillställningar som inte är väderkänsliga. Också Nedre torget verkar under de kommande åren att åter vakna till liv.
Visit Vasa, med vd Max Jansson i spetsen, har nu för två år övertagit ansvaret för torget och resultaten börjar sakta men säkert synas. Satsningarna på torget fortsätter under våren då en fast utescen ska stå klar.
Torghandeln står dock inför utmaningar eftersom många handlare är i pensionsåldern. Också det trevliga initiativet med de så kallade julstugorna på torget har haft svårt att locka folk. Vi har helt enkelt inte den traditionen, ännu. Men man ska inte ge upp.
Det go som nu finns i staden är mycket positivt. Det händer verkligt mycket på alla fronter. Men vad centrum beträffar bör man vara aktsam. Centrum behöver nu specialinsatser för att på sikt klara sig i konkurrensen. Tar vi död på centrum tar vi död på staden. Här är parkeringsfrågan en av utmaningarna.
Opinion
23.12.2016
Stärk centrum som handelsplats
Vasa centrum behöver specialinsatser för att affärerna på sikt ska klara sig i konkurrensen. Tar vi död på centrum tar vi död på staden.