Pippi Långstrump kallas världens starkaste – och Astrid Lindgrens sagokaraktär bidrog verkligen till att lyfta Wasa Teaters publikmängd 2016. Just nu pågår perioden då teatrar, museer och konsthallar redovisar fjolårets publiksiffror. För Vasas två stora teatrar – Wasa Teater och stadsteatern – gick publiksiffrorna i positiv riktning.

För Vasa stads museer var riktningen däremot negativ. En detaljstudie visar att pjäser och en utställning riktad till barn och barnfamiljer lockat många. Wasa Teaters största publiksuccé var just uppsättningen av "Pippi Långstrump". Pjäsen drog sammanlagt 12 500 åskådare. Det är teaterns största publiksuccé i kategorin familjeföreställningar under 2000-talet.

Stadsteatern satsade också på en uppsättning baserad på en Astrid Lindgren-karaktär. Barnpjäsen om Ronja Rövardotter, ”Ronja Ryövärintytär”, lockade 10 000 åskådare.

Vasa konsthalls besökarantal rasade förra året. Under 2016 var besökarsiffran cirka 8 100. Föregående år var besökarantalet cirka 14 000, men det var en kraftig ökning i jämförelse med 2014 då 7 000 besökte konsthallen. En orsak till raset under 2016 var att antalet utställningar minskade till sju – från att tidigare varit mellan tio och tolv. Den populäraste utställningen – "BY" – i Konsthallen riktade sig främst till barn och familjer. "BY" presenterar nio finländska illustratörers, animatörers och bildkonstnärers barnboksillustrationer. Utställningen lockade cirka 3 000 personer till konsthallen. Just nu visas "BY" i Tobaksmagasinet i Jakobstad.

"Pippi Långstrump", ”Ronja Ryövärintytär” och "BY" är tre färska exempel på att det finns både behov av och sug efter högklassig kultur och underhållning för barn och unga i Österbotten. Bra publiksiffror har nödvändigtvis inte likhetstecken med klirr i kassan. Precis som med många andra högklassiga produktioner, för andra målgrupper, så kostar det att producera barnkultur – och biljettpriserna kan inte vara för högt eftersom det sammanlagda priset för en barnfamilj inte ska vara avskräckande.

I tider av besparingar och nedskärningar – som även drabbar kultursektorn – är det, krasst nog, viktigt för teatrar och museer att visa upp bra publiksiffror och plus i kassan.

Samtidigt som publiken också vill ha högkvalitativa upplevelser som ger en känsla av att ha upplevt något nytt. Balansgången är verkligen inte enkel. Men det är aldrig fel att satsa på barnen.

När det gäller Wasa Teater så står den inför en renovering – som förhoppningsvis ska bredda utbudsmöjligheterna och stärka teatern som ett kulturellt vardagsrum i Vasa. I den processen är barnkulturens potential stor – och bör därför spela en stark roll. Wasa Teater har ett bra utgångsläge, eftersom teatern under flera års tid radat upp högkvalitativa produktioner för barn och unga.

Den kan kännas som en tröttsam klyscha – men barnen är helt enkelt framtiden. De som är unga i dag är morgondagens vuxna och betalande kulturkonsumenter – så det är klokt på många sätt att locka dem redan nu.