Lille Skutt får syn på ett läskigt monster i skogen och berättar för alla han möter om vad han har sett. Snart är ryktet i gång bland kullarna – men journalisten Nina Kanin börjar undersöka vad som är sant.

Det är handlingen i ett kommande nummer av tidningen "Bamse", med temat källkritik.

– Internet är lite som den mörka skogen där Lille Skutt ser monstret. Vi har gjort en Bamsehistoria på det temat och i samma nummer går Bamses skola in på djupet om just källkritik, säger "Bamses" chefredaktör Charlotta Borelius.


Viktigt börja tidigt

Susanne Adolfsson har skrivit manus till historien och Adam Blomgren har tecknat. Idén kom redaktionen på gemensamt, tillsammans med bland andra Elza Dunkels, som forskar och föreläser om barn och internet.

Senare i år kommer ytterligare en historia på ungefär samma tema, där en av figurerna blir utsatt för ryktesspridning och blir oskyldigt anklagad. Charlotta Borelius tycker att det är viktigt att barn får lära tidigt sig att ifrågasätta.

– Med tanke på hur vår mediekonsumtion ser ut i dag så måste man vara källkritisk och man behöver lära sig det här i en tidig ålder, säger hon.


Ska vara spännande

– Man stöter på det här när man pratar med barn. Man har hört någon säga något på Youtube som man därmed tror är sant.

Det är inte första gången som "Bamse" speglar omvärlden och tar sig an aktuella ämnen. För tio år sedan förälskade sig till exempel Lille Skutts bror i en kill-kanin, och i somras fick serien sitt första lesbiska par.

– Det är ju egentligen evigt aktuella ämnen som Bamsetidningen oftast handlar om, att man ska hjälpa varandra och att alla ska få vara med. Men framför allt måste historierna vara spännande och roliga, annars är det ingen som vill läsa dem, säger Charlotta Borelius.

Bamse

  • Bamse skapades av Rune Andréasson (1926–1999). Hans barndoms nallebjörn inspirerade honom att teckna seriebjörnar.
  • I januari 1973 publicerades det första numret av serietidningen "Bamse". Samma år visades också de första Bamsefilmerna i tv.
  • "Bamse" har i snitt 102 000 läsare i åldern 7–15 år. Siffran är baserad på Orvesto Juniors undersökning.