De som kör mycket skulle sannolikt gynnas allra mest av kommunikationsminister Anne Berners (C) förslag om ett trafiknätsbolag. Under det första skedet av reformen skulle också köpare av nya bilar spara pengar eftersom de inte behöver betala någon bilskatt.

Under onsdagen avslöjade Yle uppgifter från Kommunikationsministeriets utredning om trafiknätet. Enligt utredningen som presenteras på torsdag skulle ett trafiknätsbolag sälja fasta vägavgifter redan nästa år. Det kunde handla om fasta avgifter på vecko-, månads- eller årsnivå. Årsavgiften för vägbruket skulle till en början vara i snitt 539 euro, men summan varierar beroende på bilens koldioxidutsläpp.

Samtidigt skulle bilskatten slopas och fordonsskattens grundskatt och bränsleskatten sänkas. Totalt ska olika trafikskatter sänkas för 1,6 miljarder euro.

Ordförande för riksdagens kommunikationsutskott Ari Jalonen (Sannf) uppger att yrkeschaufförer och andra som kör mycket gynnas av en fast vägavgift. En sänkning av bränsleskatten gynnar också den som kör mycket.

Nyare bilbestånd

Också forskningsdirektör Marita Laukkanen på Statens ekonomiska forskningscentral (VATT) anser att reformen framför allt gynnar dem som kör långa sträckor.

– De som kör mycket betalar mindre per kilometer än de som kör mindre, säger Laukkanen, som är insatt i miljö- och energifrågor.

Laukkanen är också orolig över minskningen på 200 miljoner euro av bränsleskatten, som delvis bygger på koldioxidutsläppen. Utsläppen påverkar också den nuvarande bilskatten.

Laukkanen säger att reformen verkar medföra att man så gått som slutar reagera på miljöskillnader i själva bilbruket. Den tidsbaserade vägavgiften som presenteras i utredningen straffar inte för de utsläpp som bildas under varje kilometer som man kör med en bil.

Eftersom reformen sannolikt skulle förnya bilbeståndet i snabbare takt tror Laukkanen inte att den nödvändigtvis leder till större utsläpp.

Vinnaren oklar

Vd Teemu Lehtinen på Skattebetalarnas Centralförbund undrar varför Kommunikationsministeriet vill införa en till skatt på väganvändning. Han anser att den fasta avgiften som presenteras i utredningen är väldigt lik den nuvarande fordonsskatten. Lehtinen anser att det vore bättre att höja fordonsskatten och sänka bilskatten i stället.

Enligt Lehtinen är det inte så klart vem som vinner på reformen. Han ifrågasätter om reformen skulle märkas i bränslepriserna.