Den koreanska elektronikjätten Samsung skjuter upp introduktionen av sin nya flaggskeppsmodell Galaxy S8 på grund av batteriproblemen som drabbade bolagets Galaxy Note 7, uppger direktören för bolagets mobiltelefonenhet Koh Dong-Jin. Bolaget vill vara helt säkert på att telefonen är säker innan den presenteras för konsumenterna.

Ursprungligen var det meningen att Galaxy S8 skulle introduceras på mobilmässan i Barcelona i februari. Samsung har inte gett någon exakt tidtabell för när S8 kommer ut på marknaden.

Samsung bekräftar att det var batteriproblem som låg bakom att bolagets Galaxy Note 7-mobiler överhettades och till och med exploderade. Bolaget presenterade på måndagen en utredning om problemen med telefonmodellen och orsakerna till dem.

Samsung testade hela 30 000 batterier för utredningen. Det visade sig att batterierna var felaktigt tillverkade.

– I vissa batterier kom de positiva och negativa elektroderna i kontakt med varandra. Det ledde till interna kortslutningar i batteriet, säger Koh.

Samsung försökte ersätta Note 7-mobilerna med en ny modell med nya batterier, men de här mobilerna plågades av batteriproblem av ett annat slag.

I september tvingades Samsung återkalla cirka 2,5 miljoner mobiler. I december lade den koreanska elektronikjätten slutligen ned produktionen av både Note 7 och den ersättande modellen. I Finland och övriga Norden kom mobilen aldrig till försäljning.

Koh Dong-Jin säger att 96 procent av de sålda mobilerna nu återsänts till bolaget.


Tekniska misstag

Förutom den egna utredningen beställde Samsung också test av tre oberoende expertföretag.

– Isoleringarna i batterierna var för tunna och svetsfogarna för skarpa. Dessutom hade isoleringstejpen inte installerats i vissa fall, säger Sajeev Jesudas, representant för företaget UL som granskade batterierna.


Repade sig snabbt

Galaxy Note 7 blev en stor PR-katastrof för Samsung då bland annat flygbolagen förbjöd resenärer att ta ombord mobilen.

Under fjolårets tredje kvartal rasade bolagets resultat följaktligen med nästan 30 procent. Men bolaget reste sig snabbt och under det sista kvartalet ökade rörelseresultatet med hela 50 procent, enligt preliminära uppgifter.

Samsung har försökt reparera skadan som skett genom att bland annat publicera helsidesannonser i ledande amerikanska dagstidningar där bolaget medger att de inte levt upp till sina löften.

Analytiker tror att det faktiskt kan fungera.

– Konsumenter tenderar att förlåta det första misstaget, säger forskningschefen Tom Kang på Counterpoint Technology.

– Men om det sker en gång till kommer det att sätta ett varaktigt spår i uppfattningen om Samsungs kvalitet och varumärke. (FNB–AFP)