När generationen som växte upp före digitaliseringen söker information på nätet är det som att de letar efter en pusselbit, de förstår sammanhanget och vet hur svaret ska se ut. Det samma gäller däremot inte de som växt upp efter att varje hem fick en bredbandsanslutning. Det menar Kim-Erik Berts, filosofie doktor och ämneslärare vid Vasa gymnasium.

En ny läroplan togs ifjol i bruk för gymnasieundervisningen. Den betonar att eleverna ska lära sig olika kompetensområden framför fakta. Berts tror dock att bakgrundsfakta behövs för att elever ska känna igen den information de söker. 

- När dagens elever ska lära sig söka information på nätet behöver de ett sammanhang att sätta in informationen i. Gymnasieundervisningen ska skapa ett sådant sammanhang genom att lära ut bakgrundsinformation. När eleverna förstår sammanhanget kan de ta hjälp av källor på nätet, säger Berts. 

Under onsdagens seminarium För gymnasiet i tiden, på Vasa gymnasium föreläste Berts för lärare från hela Svenskfinland. Han menar att källkritik idag är viktigare någonsin. Bland annat eftersom nya medier som presenterar så kallad alternativa fakta vill framstå som lika trovärdiga som konventionella medier.

Men vad har en gymnasieelev för tankar om källkritik? Yannika Rönnqvist studerar första året på Vasa övningsskolas gymnasium. När hon söker information på nätet är det oftast till skolarbeten. Hon anpassar sin informationssökning efter vilken sorts fakta hon söker.

- Ska jag ta reda på vilket år Benjamin Franklin dog så kan jag bara gå in på Wikipedia och kolla. Men när jag till exempel skriver arbeten för psykologikurser är jag noga med källorna, säger Rönnqvist.

Rönnqvist tycker att det ibland kan vara svårt att hitta trovärdiga källor, speciellt när hon söker efter specifik information i svåra ämnen.

- Det är inte lätt. Först brukar jag kolla på språket. Om ett bra språk används är det ofta en trovärdig källa. Sen får sidan inte ha en konstig adress. Det är bäst om adressen slutar med .com eller .fi. Det får inte heller vara för mycket reklam på sidan.

Rönnqvist har inget minne av att de behandlat informationssökning i skolan.

- Det kan hända att vi har gått igenom det, men i så fall var det bara i förbifarten.