– Vi lanserar Lappland permanent på turistkartan, sade Finnairs vd Pekka Vauramo på onsdagen.

I vinter har Lufthansa, Norwegian, Germania och Monarch haft direktflyg till Lappland från flera europeiska storstäder.

– Turismen till Finland håller på att växa kraftigt, säger Vauramo.

Tillväxten på Lapplandsflygen är enligt honom rejält över tio procent. Lapplandsboomen stöds också av Finnairs flyg från Asien till Finland. Vauramo säger att 10 000 kinesiska turister har fortsatt från Helsingfors-Vanda flygplats till Lappland.

– Vi kan utvidga säsongen. Den internationella turismen för att se Lapplands höstfärger växer också, säger Vauramo.

Turismen i Lappland stöds delvis av att terrorismhotet ökat oron för säkerheten och tidigare populära resmål som Frankrike, Italien och Spanien har mist sin position. Norden, Östeuropa och Storbritannien hör till vinnarna.

Som helhet sett ökade Finnairs avkastning per passagerare i hemlandet väl. Utvecklingen var positiv också på flygen till Asien och Europa. Endast Nordamerika gick dåligt.

Tillväxten räcker inte

Vauramo berättar att fjolåret var ett år av tillväxt för Finnair. Men det räcker ändå inte.

– Vi vill växa minst två gånger snabbare, betonar han.

Omsättningen ökade i fjol med 2,8 procent till 2,3 miljarder euro. Det jämförbara rörelseresultatet mer än fördubblades från 24 miljoner euro till 55 miljoner euro. Under det sista kvartalet var rörelseresultatet 1,6 miljoner även om resultatutvecklingen under det sista kvartalet för Finnairs del är oväsentligt på grund av säsongsvariationen.

Ökningen av omsättningen förklaras av att Finnair i fjol fick fyra nya Airbus A350-plan. Bolaget transporterade mer än en halv miljon fler passagerare än 2015.

Finnair siktar på att öka kapaciteten med 8–10 procent i år, framförallt mot slutet av året.