I Hollywood når galasäsongen snart sitt klimax. Natten till måndag blir det klart vem som tar hem de mest prestigefyllda priserna i filmbranschen, det vill säga Oscarstatyetterna.

Nöjesjournalisten Carita Rizzo har gått på galor i Los Angeles i 13 år. Men för henne är det långt ifrån fest och glamour; hon är där på jobb.

-  De senaste 13 åren har jag antingen stått bredvid röda mattan på själva galan eller övervakat Elton Johns kändistäta fest som han ordnar varje år samtidigt som Oscargalan, säger Rizzo.


Hennes uppgift är att lyckas växla några ord med stjärnorna medan de går längs med den röda mattan. Under galasäsongen, som inleds redan i november, ordnas över tjugo galor runtom i Hollywood. Redan efter några kan man ana vilka filmer det kommer gå bäst för i februari.

-  Redan nu är det ganska klart vilka filmer och skådespelare som kommer att kamma hem de stora priserna. La la land är definitivt den film som det pratats mest om med sina fjorton nomineringar.

Även om Oscarstatyetten för bästa film verkar klappad och klar för den framgångsrika musikalen, tror Rizzo att akademin kan bjuda på en överraskning.

-  Förra året blev hela galan väldigt kritiserad för att vara så vit. Därför kan det hända att filmen Moonlight kommer att ta hem priset för bästa film i stället för La la land.

Enligt Rizzo skiljer sig årets galasäsong från de tidigare galorna hon bevakat. I år är nöjesbranschen starkt präglat av det politiska läget i USA just nu.

-  I år genomsyras alla galor av politik. Alla tal, både nomineringstal och tacktal, har en politisk agenda. Det är ingen fokus på hur man gjort sig i ordning på morgonen, nu talar man om politik.

Rizzo säger att många skådespelare och kända profiler länge längtat efter att få tala om saker med mer substans, men när verkligheten slår till är det många som önskar att det var som förr.

-  Vi lever i en  verkligheten som skrämmer många, och de flesta känner sig osäkra nu. Visst är det intressant att tala om det, men jag skulle hellre tala om kläder än om hur vårt land brinner.


De flesta som jobbar inom nöjesbranschen i USA är demokrater och prata väldigt öppet om sin kritik mot den nyvalde republikanska presidenten Donald Trump.

- Hela konstvärlden är väldigt måna om att hålla ihop och diskuterar öppet om politik och konstens roll i framtiden. Ifall någon kändis inte vill prata om politik, vet man med stor sannolikhet att personen är republikan. Till exempel Denzel Washington svarar sällan på några frågor som berör politik.

Rizzo har intervjuat de största stjärnorna i nöjesvärlden och blir sällan påverkad av deras stjärnglans längre. På senaste tiden har hon bland annat gjort personporträtt på Nathalie Portman, Jude Law och Daniel Radcliffe. Hon skriver artiklar för stora amerikanska magasin som Us Weekly, InStyle, New York Magazine, Vanity Fair, Variety, och Hollywood Reporter.

Men hennes första kontakt med mediavärlden började inte i Hollywood, utan i Vasa. Rizzos karriär som journalist började här då hon studerade på medialinjen vid Åbo Akademi och sedan fortsatte jobba vid Radio X3M.

Kärleken förde henne till Los Angeles där hon sedan stannade och jobbade  på finska konsulatet. Men efter en tid längtade hon tillbaka till journalistiken.

- Jag tog en kurs i journalistik i LA och sedan rekommenderade min lärare mig till TV Guide Magazine och jag började göra mina första röda mattor. På den vägen blev jag.


Jobbet som nöjesreporter är långt ifrån glamouröst. Det är en tuff bransch där minsta felsteget kan vara slutet på ens karriär.

-  Mitt jobb går mest ut på att jag rapporterar från evenemang, galor, fester och röda mattan. Jag gör korta intervjuer med kändisar på röda mattan som ska eskalera från ”Hej” till ” Hur går det med skilsmässan?” på en minut.

Förutom de korta intervjuerna skriver hon längre personporträtt.

- Det är otroligt viktigt att aldrig citera någon fel eller bete dig dåligt under en intervju. Då kan det hända att man aldrig mer blir anställd.  Så även om du är trött, irriterad eller har varmt så måste du le dig igenom situationen och leka att det är det bästa som hänt dig i ditt liv att få träffa den här personen. För man vet aldrig vem man kommer att jobba med i framtiden.


Då Rizzo fortfarande bodde i Finland steg hon upp mitt i natten för att se på de amerikanska galorna. Då trodde hon ännu på de vackra kulisserna. När hon kom till Los Angeles insåg hon snabbt att det hela bara var ett spel för gallerierna.

-  Det man måste komma ihåg är att allting är frågan om en väldigt stor industri. Alla är på jobb på de här galorna. Alla är kanske uppklädda och det ser ut som fest, men det hela är bara en kuliss. Ingen är egentligen där för att ha roligt, det är ett jobb. Kändisarna är där för att marknadsföra filmerna och sig själv, vi är där för att rapportera.

Den enda galan Rizzo varit inne på själva galan är Golden Globes i år. Som journalist kommer man ju inte in på själva galan, utan står längs med röda mattan eller pressrummet. Men i början när det var nytt tyckte hon till och med pressrummen var spännande.

-  Jag kommer ihåg min första Oscargala. Jag stod längst bak i ett pressrum och såg Reese Witherspoon långt där framme, lika liten som ett frimärke. Och jag tyckte att det var så coolt.