Psykologi spelar en stor roll när det gäller försäljning. Petri Parvinen, tar traditionell matt­försäljning i Turkiet som ett bra exempel. Försäljarna erbjuder ett handslag, kanske en vits som gör det hela personligt, och får kunderna att stanna till.

– Det gäller att göra försäljningen personlig också i digitala kanaler, säger Parvinen, som är professor i bland annat marknadsföring.

Ett konkret tips professorn ger är att sälja med nytta och inte med pris. Priskonkurrensen på många om­råden är så brutal att det i stället är bättre att fokusera på vilken nytta man kan erbjuda.

– Visst kan man bara vara en varuleverantör också, men då måste man ha nästan löjligt låga priser.

Parvinen säger att digitaliseringen har gjort det billigare att störa människor i deras vardag. Samtidigt har också effekten av att göra det minskat.

– Det finns så många försäljare som ringer och så många mejl som man får att det krävs något mera för att lyckas.

Parvinen säger att företagen alltid borde ha en orsak till varför de tar kontakt och dessutom en morot att erbjuda kunder som nappar.

Just därför är han också skeptisk till traditionella sälj- och marknadsförningsorganisationer, där det mest handlar om att tuta ut ett budskap.

Enligt Parvinen går utvecklingen går mot att försäljarna, som sköter marknadsföringen, också producerar tjänsterna/produkterna.

– Många företag behöver inte längre försäljare i kostym som inte kan annat än att sälja, säger han.

Han konstaterar att det här är dåliga nyheter för den som exempelvis utbildat sig till bilmekaniker för att slippa försäljning och kundbetjäning.

– Utvecklingen går mot att alla kommer att börja sälja, säger han.

Samtidigt poängterar Parvinen att man inte kan kräva att alla kan allt.

– Söker man vänliga, finskspråkiga, sociala, yrkeskunniga bilmekaniker finns det kanske fjorton stycken i hela Finland, skämtar han.

Parvinen menar att det för före­tagen gäller att hitta sätt och metoder för att hålla vinstmarginalerna höga.

Han tar ett vanligt äpple som exempel. Det är en vara som affärer ofta ställer långt borta i något hörn. De äpplena är billiga men kanske inte speciellt lönsamma för affären.

– Det äpple som säljs vid kassan till dubbla priset kan vara betydligt lönsammare.

Men hur får man då dubbla priset för ett äpple?

Enligt Parvinen handlar det om att inte bara se äpplet som ett äpple. Äpplen kan i stället ses som snabba snacks eller kanske som en del av en trendig diet och därmed få ett högre värde.