– Nästa vecka är kall i också i söder. I början av april ökar takten, säger däckförsäljaren Juhani Kortelainen på Euromaster i Nedre Dickursby i Helsingfors.

Längre norrut fixar många däckbytet i påsk, tror servicechefen Jarno Laaksonen på Veho Mercedes-Benz Airport.

På våren behöver inte de som vill få sina däck bytta vänta lika länge som på hösten ens vid rusningstid. Man kan undvika köande genom att boka tid.

– På hösten kan vi ha en kö på tre veckor, på våren handlar det om några dagar. Någon panik uppstår inte när det inte blir halt, säger Juha Laulumaa som är chef på Vianor i Sarankulma i Tammerfors.

Det har blivit vanligare att låta byta däcken hos ett företag i branschen. Branschfolket tror att det beror på att det är lätt, att däcken blivit större och tyngre och på att serviceavtalen blivit vanligare.

– En orsak verkar vara att aluminiumfälgar blivit populära. Med dem är det viktigt att vridmomentet blir rätt, säger Laaksonen.

Allt färre byter själv

Samtidigt har det blivit vanligare att förvara däcken på däckhotell. Allt fler bor i höghus där det är besvärligt eller till och med förbjudet att förvara däck.

Det är svårt att jämföra kostnaderna för däckbyte och förvaring, eftersom modellerna för prissättningen varierar. Till exempel hos Vianor i Sarankulma i Tammerfors kostar själva bytet 45 euro, däckbalanseringen 60 euro och förvaring 74 euro.

Euromaster i Nedre Dickursby debiterar 36 euro för däckbyte på stålfälgar och 42 euro för byte på aluminiumfälgar. Säsongförvaringen kostar 70 euro och däckbalanseringen 50 euro för de vanligaste fälgstorlekarna.

Laaksonen på Veho säger att hos dem kostar däckbyte 40 euro, däckbalansering för de vanligaste storlekarna 50 euro och förvaring över sommaren 89 euro.

Det är obligatoriskt med vinterdäck från början av december till slutet av februari, enligt lagen. Dubbdäck ska bytas ut till sommardäck senast före måndagen efter annandag påsk. Men man kan använda dubbdäck längre om vädret kräver det.