I en enkät TNS Kantar gjorde i början av maj svarade 64 procent att indrivningsbrev ger dem skamkänslor. 43 procent upplevde att skammen som är kopplad till indrivningsprocesser är nedslående och trodde att den utgör ett hinder för konstruktiva lösningar.

Nästan hälften av dem som svarade hade någon gång råkat ut för betalsvårigheter. De var mer benägna än de övriga att bedöma skammen som nedslående.

Petter Lingblad, chefen för OK Perintä som beställt enkäten, säger att svaren visar att indrivningsbranschen misslyckats med kommunikationen om sin verksamhet. Även vd Juha A. Pantzar på Garanti-Stiftelsen säger att den rådande bilden av indrivningsverksamheten fortfarande verkar vara att den är någon form av verkställare av domar. Tvångsindrivning är ändå bara en av metoderna indrivningsbolagen använder, och den tar man till alltid först i sista hand.

– Jämfört med tidigare är indrivningsföretagen mycket mer villiga att förhandla med kunden och hitta en lösning som gynnar alla parter, säger Pantzar.

Drygt 1 000 15–74-åriga finländare besvarade enkäten.