Flaskhalsen vid Förbindelsevägen ska breddas genom att vägavsnittet vid Metviken får fyra körfiler. En viadukt över Förbindelsevägen ska leda trafiken från Brändövägen. Den nuvarande korsningen mellan Gerbyvägen och Förbindelsevägen kommer i sin tur att försvinna. En ramp till Brändövägen kommer i stället att tjäna trafikanterna som kör till och från Dragnäsbäck och Hemstrand.

Det är Närings-, trafik- och miljöcentralen som i samarbete med Vasa stad börjat göra upp en byggnadsplan för att förbättra trafiken på Förbindelsevägen. Projektet har redan fått statlig finansiering och väntas vara klart senast i slutet av 2019. Kostnaderna för projektet uppgår till cirka 12 miljoner euro och fördelas mellan staten och Vasa stad så att staten betalar 51 procent och Vasa stad 49 procent av kostnaderna.

Även förutsättningarna för den lätta trafiken förbättras i samband med vägprojektet. En tunnel byggs under Brändövägen ämnad för lätt trafik och en gång- och cykel byggs vid Metviken över den fyrfiliga Förbindelsevägen. Åtgärderna förbättrar Förbindelsevägens trafiksäkerhet och gör att trafiken löper smidigare. I samband med projektet förbättras också den lätta trafikens förbindelser och bullerskydd byggs.

Redan nu har man påbörjat terrängmätningar och markundersökningar i anslutning till planeringsarbetet.

Byggnadsplanen grundar sig på vägplanen som blev färdig år 2008 och som har godkänts av Trafikverket. Vägarbetet inleds nästa år.

Planeringskonsult i projektet är Ramboll Finland Ab.